Interview: Frederik Molenschot, ontwerper en entrepreneur

Druk met onderhandelen, discussiëren, het verschuiven van prototypes en het laten installeren van een hot tub voor de deur (er is een champagne fueled kerstdiner vanavond), is Frederik Molenschot duidelijk spin in het web van zijn eigen, nog redelijk nieuwe studio. Voor de duur van een snelle koffie in de interieur showroom next door, stapte hij even uit de productieve chaos om te praten over werk, ambities, kunst en transformatie.

Hoe ben je gekomen waar je nu bent?

“Ik ben in 2005 afgestudeerd als industrieel ontwerper aan de Design Academy Eindhoven. Daarna heb ik een jaar voor Siemens Mobile Design Lab gewerkt, in Shanghai en op andere plekken in de wereld. Daar heb ik heel veel geleerd over werk. Ik heb lezingen gegeven op scholen, projecten gedaan voor bedrijven, met veel verschillende mensen gewerkt. Hierna ben ik teruggegaan naar Nederland en in Amsterdam mijn atelier begonnen. Als je mij vraagt hoe je succesvol wordt? Elke dag opstaan om dat ene doel achterna te reizen.”

Wat is je doel?

“Mijn doel nu is anders dan een tijd geleden. Toen ik net terug was in Amsterdam, wilde ik een eigen atelier hebben waar ik ook kon wonen, en een kunstpraktijk vormen waarin mijn eigen idee de grondslag is. Ik heb vijf jaar lang aan allerlei verschillende projecten gewerkt, retail producten ontworpen en campagnes voor reclamebureaus, voornamelijk om uit te vinden hoe het nou eigenlijk werkt. Hoe werkt geld verdienen, hoe werkt communicatie, hoe werkt presentatie, hoe lukt iets wel, of misschien juist niet? Naast het ontwikkelen van ondernemerskwaliteiten, was het ook een grote slag die ik persoonlijk moest maken.”

Dat klinkt spannend. Hoe heb je dat gedaan?

“Ik had altijd genoeg ideeën en zelfvertrouwen, maar wist niet precies hoe ik zowel kunstenaar als ondernemer kon zijn. Als je echt vanuit de oorsprong projecten wilt bedenken, en wilt zorgen dat het werk dat je doet in de wereld komt én jouw identiteit heeft, is daar veel aandacht en tijd voor nodig. Ik heb veel gepraat met ondernemers en vakgenoten. Ik heb oren als zuignappen en hou van mensen en informatie. Ik denk dat het goed is om te kijken naar iemand die goed bezig is, want succesvol zijn is ook een patroon dat je aan kunt leren. Je moet jezelf alleen wel de kans en de tijd geven om je project te laten slagen. Het is heel belangrijk om je eigen tempo te mogen hebben.”

Hoe is je doel sindsdien veranderd?

“Nu ik een atelier heb waar ik kan werken en straks ook wonen, en een goed team heb, is mijn voornaamste doel het bedrijf zelfstandiger te krijgen, zodat ik zelf meer tijd kan doorbrengen achter mijn laptop of schetsboek. Die ruimte ben ik nu aan het creëren. Daarnaast heb ik binnenkort een solo show in Parijs, met alleen maar nieuw werk. Creatief is de lijn al helemaal uitgezet, maar operationeel komt er nog heel veel bij kijken. Je moet er hard voor vechten om het puur te houden, zeker als er meerdere partijen bij betrokken zijn.”

Wat was je beste werk van het afgelopen jaar?

“Het pand dat ik hier aan het bouwen ben, Ketelhuis 2 in Zaandam. Ik word steeds blijer als ik er rondloop, en zie dat het een substantiële plek is waar ik mezelf op allerlei manieren kan tentoonstellen en kan doen wat ik wil. Hier kan ik straks met een blok klei in mijn handen in slaap vallen, en zo de volgende dag weer opstaan.”

 

tekst: Georgia Kareola  

foto: Jerome de Lint