Wat doet een boekhouder eigenlijk precies?

 

Niet iedereen met een eigen onderneming besluit een boekhouder in de arm te nemen. Wat zijn de overwegingen om dit wel of niet te doen? Waar heb je precies een boekhouder voor nodig? Kan je dat niet gewoon zelf? Of met een online app?

Een boekhouder houdt zich in de eerste plaats bezig met het structureren en analyseren van je administratie en maakt hier een overzichtelijk geheel van. Op basis van dit geheel worden je btw-aangiftes gedaan, je jaarrekening wordt opgesteld, de juiste belastingregels worden toegepast en je aangifte inkomstenbelasting wordt verstuurd.

Samengevat zou je de werkzaamheden van een boekhouder als volgt kunnen omschrijven

  • Invoeren van administratie: vroeger deed de boekhouder dit. Tegenwoordig doen kleine ondernemers dit vaak zelf.
  • Controleren: zijn er geen tikfouten gemaakt? Verkeerde kostensoort gebruikt? Klopt het btw percentage? Is de bon eigenlijk wel zakelijk?
  • Opstellen Verlies- en Winstrekening: noodzakelijk voor de aangifte inkomstenbelasting, maar ook leuk voor de ondernemer: hoeveel omzet, kosten en winst is er eigenlijk gemaakt?
  • Opstellen Balans: een balans is een momentopname van je zakelijke bezittingen en schulden, uitgedrukt in euros;
  • Aangifte btw: opstellen en versturen aangifte btw, waarbij natuurlijk alle regels, eisen en mogelijkheden worden toegepast, zoals de Kleine Ondernemersregeling. Ook valt een eventuele ICP aangifte hieronder;
  • Aangifte Inkomstenbelasting: opstellen en versturen van de aangifte Inkomstenbelasting. Voor deze aangifte wordt de winst uit je onderneming meegenomen, maar ook inkomsten uit loondienst, uitkering, aftrekposten als hypotheekrente, studiekosten en alle andere zaken voor de inkomstenbelasting;
  • Contact met de belastingdienst. De boekhouder fungeert als tussenstation tussen jou en de belastingdienst. Belastingdienstjargon skills needed;
  • Vragen, vragen. Als mijn vriend een huis koopt en we zijn fiscaal partner en hij sinds kort een kat heeft, wat heeft dit dan voor invloed op mijn aangifte? Boekhouders beantwoorden al je vragen..
  • Structuur. Een boekhouder stuurt aan, corrigeert, herstelt fouten en waarschuwt waar nodig.

Dus? Wel of niet een boekhouder?

Wanneer je zelf goed bent in het opstellen van een balans en een verlies en winstrekening. Wanneer je bekend bent met de belastingregels die betrekking hebben op omzetbelasting en inkomstenbelasting. Wanneer je goed bent in het maken van een structuur voor administratie en het niet benauwd krijgt van blauwe brieven, heb je misschien geen boekhouder nodig. Een online app kan helpen je administratie te structureren, maar je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor het opstellen van je jaarrekening, het toepassen van de juiste belastingregels en natuurlijk voor kloppende aangiftes.

For you to decide!

Nog vragen? Je kan altijd even naar kantoor bellen