Je eigen food merk opzetten. Hoe doe je dat? Emiel Gerardu knows how..

Op een professioneel kookeiland in Kitchen Republic, met als buren de makers van vegan burgers en Korean kimchi, maakt Emiel Gerardu de pindakaas van de toekomst. Drie uitgekiende smaken met de ultieme consistentie, volledig bio en in een mooi jasje. Zijn merk: Nutorious. Zijn motto: changing the peanut butter game. Hoe doe je dat, je eigen food merk opzetten?

“Ik ben nu iets meer dan een jaar aan het produceren en verkopen, maar ben al ruim 2,5 jaar bezig met het ontwikkelen van mijn merk. Ik heb meer dan tien jaar in de mode en retail gewerkt, onder andere voor Marie Stella Maris. Omdat ik geen food achtergrond heb, kijk ik op een andere manier naar het product.

De gemiddelde foodproducent zit heel erg op de inhoud. Ik ben met de branding begonnen, daarna met het product zelf. Alles is door mij bedacht en dat was precies wat ik wilde toen ik stopte bij Marie. Ondanks dat ik daar veel vrijheid en verantwoordelijkheid had, en met veel mooie dingen kon werken, vond ik het frustrerend om niet bij elke beslissing mijn eigen gevoel te kunnen volgen. Dat is een van de redenen waarom ik met Nutorious begonnen ben.

Pindakaas is altijd mijn lievelingsontbijt geweest, en het viel me op dat niemand er iets speciaals van maakte. Ik dacht, misschien moet ik het zelf gaan doen. Een beetje Pipi Langkous style: Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het wel kan. Na een jaar aan het concept te werken, ben ik (met succes) gaan crowdfunden.

In het begin is het heel erg vallen en opstaan, rondkijken hoe anderen het doen en heel veel vragen. Vorig jaar was pittig. Zeven dagen per week aan de bak, af en toe nachtwerk. Maar ik ging elke dag met de grootste smile naar mijn werk. Het voelde lichter dan toen ik voor iemand anders werkte.

 

Omdat ik mijn eigen onderneming heb, ben ik én producent, én sales persoon, én de social media en marketing guy. Om daarnaast ook nieuwe recepten te ontwikkelen is best lastig, maar daarvoor is een plek als Kitchen Republic fantastisch, omdat hier samenwerkingen ontstaan.

Ik had de eigenaars van Kitchen Republic al een keer ontmoet bij Pakhuis de Zwijger. Ze wilden heel graag een pindakaas maker erbij, en wilden graag met mij in zee. Ik geloof heel erg in right place, right time, maar je moet de kansen wel pakken. Ik heb altijd heel hard moeten werken om ergens te komen, en heb af en toe het geluk gehad om op het juiste moment ergens te zijn. Je mond open durven te trekken en risico’s durven te nemen is daarbij zeker belangrijk. Zo zijn mogelijkheden vaak voor me ontstaan.

Op veel dingen heb ik me ook wel verkeken. Ook al deed ik al bijna 14 jaar sales aan consumenten en retailers, je komt niet zomaar ergens binnen. Op termijn merk je dat het vooral belangrijk is dat de mensen waarmee je spreekt, echt met je product willen werken en dat er een goeie klik is.

Een pindakaas als die van mij kun je wel wat breder inzetten, het is ook meer een lekkernij. Met die mindset brengt het me nu ook buiten Nederland. In Hamburg lever ik aan de Winkel van Sinkel, een winkel gericht op Amsterdamse lifestyle en een van mijn beste klanten. Maar ik lig ook in Oxford, Gent en sinds afgelopen maandag in Wenen. Super mooie locaties in 5 landen, in net iets meer dan een jaar. Daar kan ik wel op kicken.

Wat ik altijd het belangrijkste vind, is om mensen blij te maken, bijvoorbeeld met zoiets kleins als pindakaas. Door de manier waarop ik het doe, is het een product geworden waar iemand bewust voor kiest. Ik heb nooit superrijk willen worden. Ik wil graag fijn leven, maar wil vooral iets neerzetten waar ik straks heel trots op kan zijn, en wat niemand anders heeft gedaan. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat ik over vijf jaar nog steeds alles zelf doe, maar ik vind het wel belangrijk dat er een bepaalde kernwaarde in het bedrijf blijft.

Het klinkt super cliché, maar ik ben ervan overtuigd dat je moet doen wat je leuk vind. Het leven is te kort, en het wordt allemaal een stuk makkelijker als je doet waarvan je geniet.”

tekst: not a pipe