Opkomen voor culturele organisaties in Rotterdam! Freelance lobbyist Samira vertelt..

Samira Ben Messaoud  is lobbyist voor culturele organisaties in Rotterdam. Ze helpt hen dingen voor elkaar te krijgen binnen de politiek en doet dit sinds kort als ZZP’er onder de naam Bureau Convoi. Ook begint ze in september met een gratis programma voor Rotterdamse jongeren om hen te laten zien wat mogelijk is in de toekomst. Hoe gaat dat in zijn werk, lobbyist en ondernemer zijn anno 2018?

‘Ik heb altijd in de politiek gewerkt: eerst in de Tweede Kamer, toen als woordvoerder in Amsterdam en vervolgens in Rotterdam als lobbyist. In Rotterdam ben ik ook bij Operater Radio terecht gekomen, en in het bestuur van festival Motel Mozaique. Dat culturele vond ik heel bijzonder. Ik dacht: wat als ik die twee werelden (politiek en cultuur) met elkaar kan verbinden? Zo is Bureau Convoi ontstaan.’

‘Ik wil ervoor zorgen dat de culturele organisaties in Rotterdam wat beter voor zichzelf kunnen opkomen. Bij de radio merkte ik dat kleinere culturele organisaties het lastig vinden om iets gedaan te krijgen binnen de politiek. Ze kunnen vaak de weg niet vinden naar de overheid, en weten niet hoe met een raadslid of kamerlid in gesprek te gaan. De grotere gasten als Museum Boijmans van Beuningen, die snappen het allemaal wel, maar de kleinere organisaties weten die weg niet zo snel te vinden.’

‘De eerste stap met een klant is een gesprek om te kijken of een lobbytraject wel nut heeft. Ik ben er heel eerlijk in of het haalbaar is of niet. Zo niet, dan wachten we. Als we besluiten met elkaar in zee te gaan, zijn er verschillende mogelijkheden. Het kan zijn dat ik brieven ga schrijven, of de logistiek verzorg met beleidsmakers of Kamerleden, maar het begint altijd met de boodschap. Veel organisaties vinden het lastig om op te schrijven wat ze precies willen veranderen, waarom, en hoeveel dat bijvoorbeeld kost. Dit probeer ik dus eerst in kaart te brengen, en vervolgens zoek ik de juiste procedure bij hun boodschap.’

‘Het verschilt per onderwerp hoe je het aan moet pakken en bij wie je het moet zoeken, of het een kortlopende lobby-actie wordt of dat het in een coalitieakkoord moet komen te staan. Een lobbytraject wijzigt vaak, je kunt er geen standaard stappenplan voor schrijven. Soms verschijnt er bijvoorbeeld ineens een opinieartikel in het AD waardoor je je strategie moet aanpassen. De afwisseling is het leuke aan dit vak, maar omdat je nooit van tevoren weet wat er gebeurd, weet je ook niet of het succes heeft. Dat hangt van heel veel factoren af.’

‘Soms creëer ik ook mijn eigen werk. Ik hou het nieuws goed in de gaten, en laat het mijn klanten weten als er debatten of nieuwsartikelen zijn die voor hen van belang zijn.  Mijn opdrachtgevers vinden het fijn om te laten zien dat ze bezig zijn met het verbeteren van de stad, en nemen dat ook mee in hun eigen communicatie.’

‘Het bevalt me heel goed om dit als zelfstandige te doen. Bij de overheid kreeg ik altijd netjes op tijd en goed betaald. Die zekerheid en veiligheid mis ik soms wel. Wat ik niet mis zijn de duizenden vergaderingen. Ik doe het nu vier maanden en zou nu al niet meer terug willen.’

Ik heb de keuze gemaakt om niet commercieel te gaan, en me echt te focussen op bedrijven die iets toevoegen aan de stad. Soms twijfel ik daar nog een beetje over vanwege het geld, maar ik voel me er een stuk beter bij.’

*Convoi Exceptionnel, het programma voor Rotterdamse jongeren, gaat in september van start. Meer informatie vind je hier.

 

tekst: not a pipe