Profiles: Ciro Duclos – “Kunst, en zeker de economie ervan, is een gek spelletje.”

Elke paar weken brengen wij een van onze profiles in beeld met inspirerende ondernemers en kunstenaars. Deze week: Ciro Duclos.

Ciro Duclos zit middenin de voorbereidingen van een nieuwe show in zijn eigen studio, een omgebouwde gashouder op het Paradijsplein.

“Eigenlijk heb ik altijd een meer independent attitude ten opzichte van galeries gehad. Als je afstudeert op de academie, komt de Nederlandse galerie-wereld langs om te zien of ze je kunnen verkopen. Ik zag het als een fijnere weg om me eerst te focussen op mijn eigen praktijk en mezelf, onafhankelijk van de galeries, te ontwikkelen. Door samen te werken met mensen en al snel mijn eigen shows te organiseren heb ik inzicht gekregen in de Nederlandse kunst-industrie.

Het is goed om in Amsterdam een basis te hebben, maar de kunstmarkt in het buitenland is veel bruisender. Mijn ambitie is zeker om internationaal steeds actiever te zijn.

INDEBT Studio

Ik deel deze plek met Noah Latif Lamp, een goede vriend en ook kunstenaar. Toen we een jaar of 16 waren, zijn we met drie andere jongens INDEBT studio begonnen. De andere jongens zijn bij advertising agencies gaan werken, maar het collectief bestaat nog steeds. Het hebben van een studio was een goede manier om werk naar buiten te brengen. We maakten in die tijd vrij radicaal werk waardoor de anonimiteit van een studio fijn was.

Nu werken Noah en ik aan onze eerste tentoonstelling samen. We hebben een vergelijkbare achtergrond, maar ons werk verschilt enorm.

‘Import Export’

Op dit moment ben ik een grote installatie aan het maken die bestaat uit pallets van glas. De pallet is het fundament van de transportwereld. De eerste pallet werd rond 1920 ontworpen in Amerika, en versnelde het laden en lossen enorm. Wat eerst drie dagen duurde, duurde nu vier uur. Op de maten van de standaard pallet – 1.20 x 80 cm – werden vervolgens laadruimtes van transport-autos, containers en vrachtschepen gebaseerd. De economie werd crazy geboost, en nieuwe tools als de pallet bevorderde transport tijdens de oorlog. Al die informatie zit in het ontwerp. Door pallets van glas te maken, laat ik zien dat dit fundament niet alleen sterk, maar ook fragiel is. Ook bevraag ik met het materiaal hoe transparant de industrie is.

Mijn werk is zeker kritisch, maar ik wil vooral het gesprek aangaan. Ik snijdt onderwerpen aan die wat mij betreft onder de aandacht gebracht mogen worden en maak deze door middel van mijn werk bespreekbaar.

Uitdaging in materiaal

De reden dat ik sculpturaal werk ben gaan maken, is dat het werk voor mij pas echt gaat leven als ik het 3-dimensionaal en bewegelijk is, en het een relatie aangaat met zijn omgeving. Materiaal is voor mij vaak het beginpunt. Hoe het zich gedraagt, maar ook waar het vandaan komt.

Mijn interesse in materiaal is ontstaan omdat ik in mijn jeugd veel op bouwplaatsen was – mijn oom is architect. Op zijn tekentafel heb ik leren tekenen, zo groot als ik wilde. De liefde voor architectuur, voor ruimtes en industriële materialen komt ook zeker daar vandaan. Ik zag bij mijn oom alle grote werktuigen en vond het te gek om de sloop van een gebouw mee te maken.

In mijn werk heb ik met glas geëxperimenteerd, maar ook met metaal en marmer. Moeilijk controleerbaar materiaal vind ik fascinerend. Ik wil de uitdagingen opzoeken, ook in het materiaal.

Kunstenaarschap en ondernemerschap

Kunstenaarschap en ondernemerschap zijn twee verschillende dingen. Het ene is leuker dan het andere. Wel vind ik het altijd interessant om meer over de zakelijke kant te leren, en heb altijd de instelling gehad dat ik ook het gesprek aan wil kunnen gaan. Toch zou ik mijn eigen werk niet willen verkopen. Dat is lastig als kunstenaar, omdat je het werk zelf hebt gemaakt. Een verkoper richt zich tot de klant, en heeft meer afstand tot het werk. Het is moeilijk om als maker diezelfde afstand te nemen.

We hebben hier een jongen rondlopen die actief ons werk verkoopt. Hij heeft een galerie-achtergrond, weet hoe het vak werkt en is er goed in. Hij krijgt een percentage van de verkoop. Ik heb het, voor nu, echt uit handen gegeven.

“Kunst, en zeker de economie ervan, is een gek spelletje.”

No Harm Done

No Harm Done – an exhibition by Ciro Duclos and Noah Latif Lamp
Opening 23 november 17:00 tot 23:00
Locatie: Paradijsplein 1, Amsterdam

Instagram: Ciro Duclos
Website: www.ciroduclos.nl

Instagram: Noah Latif Lamp
Instagram: IDEBT Studio

Tekst geschreven door: Georgia Kareola (not a pipe)