Profiles: Get Lukie – “Ik verdiep me in het verhaal van artiesten. Storytelling is key.”

Elke paar weken brengen wij een van onze profiles in beeld met inspirerende ondernemers en kunstenaars. Deze week: Get Lukie.

Vorig jaar is Lukie Stalenhoef voor zichzelf begonnen. Vanuit haar kantoor in De School doet ze promotie voor artiesten, festivals en organisaties. Onder de naam Get Lukie werkte ze dit jaar o.a. voor Pete Philly, Jarreau Vandal, WOO HAH! en Sneakerness.

“Mijn ouders hebben me muzikaal heel breed opgevoed. Nog steeds sturen we elkaar muziek en soms gaan ze zelfs mee naar festivals. Ik luister basically de hele dag muziek en ben altijd on the lookout voor nieuwe artiesten. Vanuit die passie heb ik jarenlang de hiphop marketing gedaan bij de Melkweg. Dat betekende dat ik daar zo ongeveer woonde. Het liefste checkte ik iedere avond een ander concert. Als marketeer verdiepte ik me altijd al in het verhaal van artiesten. Ook keek ik welke media partnerships je kan opzetten om hun publiek te bereiken. Nadat ik als PR manager bij BAAS Amsterdam had gewerkt wist ik dat ik meer wilde gaan betekenen voor de artiesten en events waar ik achter sta. Ik wilde hun verhaal naar voren brengen. Daarom ben ik voor mezelf begonnen.

Met mijn bedrijf richt ik me op marketing, PR en branding. Waar de nadruk op ligt verschilt per project. Wanneer iemand met mij wil werken begin ik eigenlijk bij de basis. Waarom doe je wat je doet en wie wil je daarmee bereiken? Soms ligt de nadruk op het bereiken van de youth via video items, of juist op diepte-interviews of een geheel nieuwe branding. Ik pas mijn plan daarop aan en doe alle samenwerkingen of interviews in overleg. Ook check ik alle teksten en zorg ik dat de lijntjes kort zijn. Dit betekent ook dat ik geen vaste werktijden of werkplekken heb.

De sound van Jarreau Vandal

Een mooi voorbeeld is het verhaal van Jarreau Vandal. Hij komt uit Nederland, maar wordt als DJ over de hele wereld geboekt. Hier was hij nog vrij onbekend. Daar wilde ik verandering in brengen door interviews op te zetten over zijn eigen muziek, die best ver afstaat van zijn DJ sets en Vandalized edits. Op zijn mixtape, Anthology, hoor je duidelijk een oldschool sound, die hij van zijn opa heeft meegekregen. Tijdens zijn laatste concert verscheen die, als surprise act, met saxofoon op het podium.

Pete Philly, Bokoesam en Delic

Ik ben ook trots dat ik heb samengewerkt met Pete Philly, die dit jaar met nieuwe muziek kwam nadat hij de ziekte van Lyme overwon, of Bokoesam die ervoor koos om middenin de undergound scene van Berlijn in de Red Bull Music Studio’s zijn album Nachtvlinder te schrijven. Een tof crossover project deed ik met producer Delic. Hij verliet Opgezwolle op het hoogtepunt om een wereldreis te maken en zich te richten op een andere passie van hem: schilderen. Nadat hij jarenlang undercover bleef, bracht hij dit jaar een nieuw album uit én kwam hij met een eigen expositie. Bij elke track maakte hij een uniek schilderij. Eigenlijk zijn het allemaal artiesten die hun eigen gevoel volgen. Ik heb daar veel respect voor en wil dat daar meer aandacht voor is. Storytelling is key.

Met GoPro de moshpit in

Bij de promotie voor evenementen is de insteek iets anders. Er is een overkill aan festivals in Nederland, dus hoe zorg je dat jij opvalt? Een line-up is belangrijk, maar dat geldt net zo goed voor de vibe en beleving. Voor WOO HAH! doe ik sinds vorig jaar de PR. Zij zijn in korte tijd uitgegroeid tot één van de grootste hiphopfestivals van Europa. Afgelopen zomer kozen ze voor een nieuwe locatie, wat betekende dat er de optie was om te kamperen in de natuur (iets dat normaal gesproken niet persé samengaat met hiphop). Dat benadrukte ik in de promotie met een video-item waarin Bokoesam en Jacin Trill samen een tent opzetten. Ook was er bijvoorbeeld een journalist die op eigen risico met een GoPro de moshpit in ging om te laten zien hoe heavy dat is.

Alles op het juiste moment

Het managen van verwachtingen is altijd lastig. Er is geen garantie dat journalisten je verhaal willen coveren of dat een nummer een hit wordt. Gelukkig heb ik mensen om me heen verzameld waar ik mee samenwerk en die met me meedenken. Ik werk bijvoorbeeld vaak met dezelfde pluggers, copywriters, fotografen en designers. Ook werk ik sindskort voor sQuare, een collectief van young creatives waar ik veel energie uit haal. Officieel zijn we geen collega’s, maar met Amie van IHartPR deel ik veel projecten en kan ik altijd sparren. Volgend jaar zal ik ook meer in Londen zijn om met haar samen te werken.

Of er dingen zijn die ik volgend jaar zou willen doen die ik nu nog niet doe? Het is eigenlijk heel bizar, maar ik doe nu al zoveel dingen waarvan ik alleen maar had gedroomd. Ik voel me zo blessed. Natuurlijk heb ik een wishlist van artiesten waar ik voor wil werken en wil ik me meer gaan richten op de Europese markt, maar alles op het juiste moment.”

Website: www.getlukie.com
Instagram: Get Lukie

Tekst geschreven door: Georgia Kareola (not a pipe) in samenwerking met Lukie.

Deze website gebruikt cookies

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies van sociale media te bieden en om ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners op het gebied van sociale media, reclame en analyse, die deze mogelijk combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld bij uw gebruik van hun diensten. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.