Profiles: Celmatique – “Ik noem mezelf geen influencer, liever een inspirator.”

Elke paar weken brengen wij een van onze profiles in beeld met inspirerende ondernemers en kunstenaars. Deze week: Celmatique.

Het begon een paar jaar geleden met een blog en nu heeft Celmatique 37k volgers op Instagram, and counting. Celeste van Joost deelt met drie andere meiden een kantoor op de Dam en vertelt over haar werk en de ups en (heel soms) downs van ondernemen.

“Ik wist al jong dat ik in de creatieve sector wilde werken, en was altijd al geïnteresseerd in mode. Eigenlijk wilde ik nooit bloggen, want dat deed iedereen al, maar op een gegeven moment moest ik een blog opzetten tijdens mijn studie Journalistiek. In die tijd danste ik nog, en mijn blog ging over de underground danswereld in Nederland. Het was super leuk om te doen en het werd steeds persoonlijker. Uiteindelijk werd dit Celmatique.

Take-off na campagnes H&M

Het echte werk is begonnen met een campagne voor H&M in 2017. Daarvoor had ik al een paar samenwerkingen met H&M gedaan, maar die waren gebaseerd op barterdeals, wat betekent dat je een shoot doet met kleding uit een collectie, die zij doorposten op social media. Steeds meer bedrijven gingen zich realiseren wat het kon betekenen om dit soort samenwerkingen op te zetten, en het werd steeds normaler om mensen ervoor te betalen.

Op een gegeven moment had ik een gesprek met de H&M over een campagne die ook in de winkel te zien zou zijn, en daar werd ik aan verbonden. Toen is het wel gaan rollen.

Geen influencer – wél een inspirator

Ik noem mezelf geen influencer, liever een inspirator. Influencer klinkt als beïnvloeden – inspireren heeft een veel positievere vibe.

Op dit moment is social media nog heel belangrijk, maar ik wil me ook daarbuiten blijven ontwikkelen, zowel online als offline. Een social media platform ligt niet in jouw handen, daar heb ik altijd over nagedacht. Een eigen platform kan niemand je afpakken. Mijn blog was altijd mijn rode draad – het is mijn visitekaartje, het is waar ik mijn ei kwijt kan, en waar het is begonnen, dus ik zou niet zo snel stoppen met bloggen. Verder probeer ik offline dingen te doen, zoals presentaties, workshops en styling.

De kracht van Celmatique

Ik krijg veel vrijheid van de merken waarmee ik werk. Ik denk dat de kracht van Celmatique is, dat ik mijn eigen draai eraan geef. Dat kunnen merken enorm waarderen. Je hebt natuurlijk heel veel verschillende samenwerkingen, de een is veel commerciëler dan de ander, maar het is voor beide partijen belangrijk dat ik niet een soort reclamebord word. Het moet enigszins organisch blijven.

Sinds vorig jaar doe ik het niet meer alleen, maar werk ik samen met een management consultant. Ik focus me volledig op het creatieve deel en zij zich op het zakelijke, dus echt de onderhandelingen. Wel zorg ik dat ik altijd persoonlijk contact heb met de merken waarmee ik werk.

Duidelijke roots

Ik krijg zelf veel inspiratie als ik op reis ben, maar ook van vrienden en familie, voornamelijk van mijn moeder. Zij werkt al 35 jaar in de mode-industrie en ik heb heel veel van haar geleerd. Eind jaren ’80 werd ze, na mode te hebben gestudeerd aan de Willem de Kooning Academie, een van de eerste trend forecasters in Nederland. Ze heeft dingen ontworpen voor Oilily, Esprit en Max Mara, en is uiteindelijk voor zichzelf begonnen. Ze heeft nog steeds een enorme drive.

Mijn ouders waren ook altijd erg supportive en mijn opa hielp in het begin zelfs samen met mijn moeder met het doen van mijn btw aangifte. Ook heb ik hulp gehad van vrienden van mij en mijn broer. Zij zijn super business-minded, en boden aan om me als adviseurs te helpen. Als er dingen waren die ik niet snapte, kon ik het aan hen vragen. Hierdoor heb ik nooit het gevoel gehad dat ik er alleen voor stond. Het ondernemen ging daardoor redelijk vanzelf.

Internationale campagnes in het vooruitzicht

De afgelopen drie jaar heb ik Celmatique mogen opbouwen, en voor de komende tijd zijn er een paar dingen die ik zou willen: internationale campagnes opzetten met merken als PUMA, iets doen dat de wereld beter maakt, en zelf iets creëren – of dit nu een kledingcollectie is of iets anders (ik heb al een idee).

Naast vooruit kijken, probeer ik vooral ook stil te staan bij wat ik nu doe, en daar blij mee te zijn. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je veel plezier haalt uit wat je doet, en dat is voor mij zeker het geval sinds ik dit doe. Het is een blessing om dat te kunnen zeggen.

Instagram: Celmatique
Website: www.celmatique.com

Tekst geschreven door: Georgia Kareola (not a pipe)

Deze website gebruikt cookies

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies van sociale media te bieden en om ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners op het gebied van sociale media, reclame en analyse, die deze mogelijk combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld bij uw gebruik van hun diensten. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.