Crowdfunden voor creatieve ondernemers, hoe werkt dat precies? Lees hier jouw plan de campagne in 4 stappen!

 

Je denkt bij crowdfunden misschien aan grote projecten: de ontwikkeling van een nieuwe app waarmee je de drone van je buurman kan besturen of een electrische fiets die je kan opvouwen tot sleutelhanger. Niets is minder waar! Crowdfunden is juist geschikt om bijvoorbeeld een expositie te financieren of een boek dat je graag wilt maken.

1. Bepaal je project en maak deze aan op voordekunst.nl.

Voordekunst is hèt crowdfunding platform voor kleine creatieve ondernemers met een goed idee. Je maakt op hun platform een campagnepagina aan. Hier omschrijf je duidelijk je project of doel en waar het geld wat je wilt ophalen precies naartoe gaat. Je uploadt hier ook een filmpje waarin je vertelt wat het plan is en waarom je wilt maken wat je maakt en waar je als publiek kan bijdragen.

Bedenk een tegenprestatie, nothing big en ook niets financieels. Het gaat meer om het idee. Denk aan een persoonlijk bedankje of een gesigneerde versie van je boek wanneer iemand 25 euro doneert. Of  bij een donatie van 500 euro een live concert bij iemand thuis.

All done? Je campagne kan live. De teller begint te lopen en je hebt 35 dagen de tijd om je doelbedrag op te halen.

2. Blaas je project de wereld in: Break the internet if you have to!

 Maar eerst… je vader en moeder, ooms en tantes, nichtjes en neefjes, daar begin je: bij je inner circle. Je begint bij je familie en de mensen dichtbij je. Via de tante van de zwager van je kat werk je je langzaam een weg naar buiten toe. Dus: Family, Friends en daarna komen de Fools. Dit zijn de mensen die nog niet bekend zijn met je werk en dus je potentiële Future Fans!

De donaties die je gaat ophalen via crowdfunding komen dus in eerste instantie vanuit jouw eigen netwerk. Maar als je het goed aanpakt kun je een nieuw publiek bereiken.

Een voorbeeld. In de eerste week van je crowdfundingcampagne vraag je je Family om de teller van € 0 te krijgen. De tweede kring pak je daarna aan, Friends: je socialmediaa’t, mailt en belt je suf om iedereen op de hoogte te brengen van je project. En als het bedrag flink over de helft is ga je naar de derde kring, nog onbekenden: de Fools! Denk aan de media, vaktijdschriften, Facebookgroepen, alle plekken waar je jouw project onder de aandacht kan brengen.

 3. Side note en mooi bijkomend voordeel: Je bereikt je crowd, niet alleen je funding

Met crowdfunding vind je niet alleen geld, maar vooral ook publiek. Natuurlijk is het belangrijk dat jouw film of boek wordt gefinancierd, maar het is ook een podium om te laten zien waar je mee bezig bent. Mooi is ook dat mensen echt betrokken zijn en graag zien dat je project er ook daadwerkelijk komt.

4. Champagne! Doel bereikt, het geld is binnen! 

 Aan het eind van je campagne heb je – als het goed is – 100% van je doelbedrag opgehaald. Zodra je bent uitbetaald door voordekunst kun je je tentoonstelling gaan opbouwen of een studio boeken. En je hebt een groep mensen bereikt die geintereseerd zijn in wat je gaat maken. Ow yes, je hebt niet alleen je project gefinancierd je hebt ook nog een fanbase! Je kan hen op de hoogte houden van je project via updates, wordt zeer gewaardeerd.

Can you kick it? Yes you can! Ga naar voordekunst.nl/idee en meld je plan vrijblijvend aan. Dan denkt voordekunst met je mee over je campagne. 

 

Deze website gebruikt cookies

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies van sociale media te bieden en om ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners op het gebied van sociale media, reclame en analyse, die deze mogelijk combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld bij uw gebruik van hun diensten. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.