Kees de Boekhouder op bezoek bij de Belastingdienst over “Influencers”

Het is een stroming frisse nieuwe entrepeneurs die van hun lifestyle hun product hebben gemaakt: Influencers, de cool cats van de social media.

Als influencer lopen zakelijk en privé behoorlijk door elkaar, juist doordat je zelf je product bent. Dit maakt het lastig voor de belastingdienst, want er moet juist aangetoond kunnen worden of de kosten die je opgeeft wel puur zakelijk zijn. Maar goed, hoe leg je uit dat jouw ik-werd-echt-(maar echt!)-zo-wakker look, toch stiekem deels te danken is aan je maison nouvelle niemendalletje en YSL make-up?

Vanuit onze ervaring met niet alleen influencers, maar ook gamers en youtubers, zijn wij het gesprek aangegaan met de Belastingdienst om uitleg te geven hoe deze entrepeneurs inkomsten genereren, hier hard voor werken en wanneer ze privé lijkende kosten toch zakelijk op kunnen geven.

Het doel was om wat meer inzicht te kunnen geven in en begrip te krijgen voor deze groep die niet helemaal lijkt te passen in een wet van ver vóór het internettijdperk. Het zou mooi zijn wanneer onze feedback wordt meegenomen als input naar meer heldere regelgeving.

De vriendelijke mensen van de belastingdienst waren welwillend en we bespraken de volgende case: als je Chanel tas echt en alleen maar voor je Insta followers is, en je ‘m niet gebruikt voor je dagelijkse stroll through the park, dan kunnen we ‘m binnen de fiscale regels opgeven als investering.

Deze website gebruikt cookies

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies van sociale media te bieden en om ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners op het gebied van sociale media, reclame en analyse, die deze mogelijk combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld bij uw gebruik van hun diensten. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.