Profiles: Qommunity – “Vieren dat je freelancer bent en dat je collega’s hebt.”

Elke paar weken brengen wij een van onze profiles in beeld met inspirerende ondernemers en kunstenaars. Deze week: Qommunity.

Het aantal zzp’ers groeide van 630 duizend in 2003 naar ruim 1,2 miljoen in 2019. Dat zijn 1,2 miljoen mensen zonder directe collega’s moeten Kim Trotz (28) en Kiki Calis (28) gedacht hebben toen ze samen op het idee kwamen om Qommunity op te richten. Wat begon als een kwartaalborrel voor de “eenzame” freelancer, moet uiteindelijk uitgroeien tot hét platform voor de moderne zelfstandig ondernemer. Er wordt gewerkt aan het Qollega Membership, waarin zzp’ers zich kunnen verenigen om samen de vraagstukken van het ondernemerschap te lijf te gaan. Donderdag 26 september staat kwartaalborrel nummer 3 van dit jaar op de agenda: Q3: The Freelance Get Together.

Jullie komen nostalgisch over wanneer jullie spreken over de periode waarin jullie voor een baas werkten: “collega’s, gezellige vrijdagmiddagborrels, onvergetelijke bedrijfsuitjes”. In hoeverre was het bestaan als freelancer een bewuste keuze?

Kim: ‘Na vier jaar bij een reclamebureau was ik zoekende naar, letterlijk, een nieuwe uitdaging, ik zat een beetje in de millennial crisis, haha. Mijn vriend ging werken in Italië, waardoor het idee digital nomad opeens aantrekkelijk werd. Gaan en staan waar je wil en toch werken voor klanten hier in Nederland. Zo ben ik begonnen als freelancer.’

Kiki: ‘Ik heb altijd als zelfstandig ondernemer willen werken én een positieve impact willen maken op mens en planeet. Bij mijn vorige werkgevers kreeg ik hier al de kans voor, maar ik wilde meer. Toen heb ik uiteindelijk besloten dat ik mij alleen nog maar wilde focussen op projecten die een positieve impact maken en heb ik de stap naar het freelancen genomen.’

Hoe ziet de perfecte Qommunity kwartaalborrel eruit?

Kiki: ‘Het moet inspireren, netwerken – en dan vooral niet-awkward, vieren dat je freelancer bent en dat je collega’s hebt. Dat alles bij elkaar in balans.’

Kim: ‘Een event is voor mij geslaagd wanneer nieuwe mensen elkaar ontmoeten en een samenwerking vinden.’

Hoe dichtbij zijn jullie?

Kiki: ‘We zijn nu bezig met de zevende editie alweer. De eerste keer was alles een beetje voor de grap, maar na elke editie zijn we gewoon gaan finetunen. We krijgen steeds meer goede reacties, dus ik denk dat we nu wel een format hebben dat werkt.’

Jullie organiseren nu bijna twee jaar deze evenementen. Wat is het belangrijkste wat jullie geleerd hebben in deze periode

Kiki: ‘Ondanks dat het begon als een grapje, om het gemis op te vullen voordat we het echt zouden missen, kwamen we er al snel achter dat we een heel leuk netwerk hebben. Wat ik er het meest uit heb gehaald is dat mensen hun netwerken kunnen delen met elkaar en elkaar echt kunnen helpen – van een leuke plek om samen te werken, pensioenopbouw of juridisch advies tot hulp bij een grote klus.’

Hoe zouden jullie de bezoeker van een Qommunity borrel omschrijven? Komt dit overeen met wat jullie verwacht hadden toen jullie begonnen?

Kim: ‘Vet gezellige en inspirerende mensen, voornamelijk uit de creatieve industrie. Het viel me op dat er veel mannen op onze events komen, dat had ik niet perse verwacht. Er komen ook best veel introverte mensen, die het in eerste instantie best spannend vinden om te netwerken.’

Kiki: ‘In het begin waren we nieuwsgierig of freelancers behoefte hadden om te netwerken en te connecten. Maar elke keer is het weer volle bak en wanneer we de gastenlijst van onze events bekijken, staan daar mensen op die echt hele vette dingen doen. Hoe succesvol je ook bent, de freelancers zoeken collega’s om mee te sparren.’

Jullie adverteren met “niet-awkward netwerkborrels”. Is netwerken in de essentie niet gewoon een beetje ongemakkelijk?

Kim: ‘Misschien ligt dat aan de setting. Je kunt ook een kroeg binnenlopen en daar ook gewoon netwerken. Bij Qommunity beginnen we met een “ijsbreker” – een shotje Jägermeister. Vorig jaar heeft het creatief duo Non de Gene “speed-haten” geïntroduceerd. Hetzelfde format als speed-daten, maar dan over de vervelende dingen van freelancen. Daarmee breek je meteen het ijs. Samen haten op de minder leuke dingen van het ondernemen, schept toch een band.’

Kiki: ‘We proberen door middel van leuke opdrachten een sfeer te creëren waarin mensen het allemaal niet te serieus nemen. Je komt om te netwerken, maar vooral voor een gezellige avond.

Netwerken jullie zelf ook op een Qommunity borrel?

Kiki: ‘Als zelfstandig ondernemer moet je heel veel aan sales doen – Qommunity is ons visitekaartje. Wat ook heel leuk is dat we mensen aan elkaar kunnen koppelen. “Oh jij doet dat, dan moet je even met die en die kletsen”. En daar komen mooie samenwerkingen uit. In de ruimte hierachter werken nu twee meiden aan een grote klus voor ASN Bank. Dus we zijn zeker aan het netwerken, maar ook aan het connecten.’

Kim: ‘Ik merk wel dat we niet altijd de diepte in kunnen gaan tijdens een Qommunity event, omdat we dan weer vrij snel verder moeten met de organisatie, maar je leert natuurlijk wel heel veel mensen kennen waar je later weer mee kunt afspreken.’

Wat zou je iemand adviseren die niet zo van netwerken houdt, maar het wel moet doen?

Kim: ‘Op onze events helpt het serieus om te beginnen met: “Kom je hier vaker?”’

Kiki: ‘Haha, ja eigenlijk organiseren we een hele slechte datingshow.’

Kim: ‘Jij hebt ook altijd een leuke vraag, toch? Wanneer je mensen voor het eerst ontmoet.’

Kiki: ‘Ja, ik vind het altijd heel stom om te vragen: “Wat voor werk doe jij?”. Wat ik in plaats daarvan wel een leuke vraag vind, is: “Wat heb je vandaag gedaan?”. Daar kan altijd een leuk gesprek uit komen.’

Kim: ‘Ik zou mensen willen adviseren dat ze van te voren proberen te bedenken wat ze uit een gesprek willen halen en zich een beetje inlezen. Zo kun je heel doelgericht een gesprek beginnen. Het is ook belangrijk om bewust te zijn van hoe je over wil komen.’

De evenementen in de eerste twee kwartalen van dit jaar waren uitverkocht, zijn jullie bezig met grotere locaties voor de komende borrels?

Kiki: ‘Er is momenteel ruimte voor 200 mensen op onze events. Onze ambitie is niet om events voor tien, twintig duizend man tegelijkertijd te organiseren. We willen ons richten op de kwaliteit van de events en de kwaliteit van het leven van de freelancer.’

Waar staat Qommunity over vijf jaar?

Kiki: ‘We willen ons vanaf volgend jaar nog meer focussen op Qommunity. Door middel van het Qollega Membership en de juiste partners willen we het leven van de freelancer lifehacken.’

Kim: ‘Iemand omschreef het laatst heel mooi, vind ik: “Jullie hebben al een menukaart, maar nog geen restaurant”. We willen straks dat de Qommunity events 20% van onze werkzaamheden zijn en het Membership 80%. Als ik groot mag denken, hoop ik dat we Qommunity en het Membership zo concreet maken dat we de formule ook in andere steden kunnen uitrollen.’

Wat betekent succes voor jullie?

Kim: ‘Als ik echt van Qommunity kan leven en daarnaast leuke dingen kan doen. Maar wat is succes? Het is een hele persoonlijke vraag, haha. Misschien ben je succesvol als je echt gefocust bent en daardoor rust en een bepaalde financiële vrijheid vindt. Het helpt denk ik ook als je omgeving dat ook heeft.

Kiki: ‘In mijn tweede jaar freelancen ben ik vier maanden op reis geweest. Als ik op die manier kan blijven leven vind ik dat ik goed op weg ben. Reizen, werken, leuke mensen om je heen en gezondheid – dat is succes voor mij.’

Instagram: Qommunity
Website: www.qommunity.net

Tekst geschreven door: Sidney Steinmann
Productie door: Nathan Lewis

Deze website gebruikt cookies

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies van sociale media te bieden en om ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners op het gebied van sociale media, reclame en analyse, die deze mogelijk combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld bij uw gebruik van hun diensten. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.