Auto op de zaak? In veel gevallen minder voordelig dan je denkt

Je hebt de optie vast wel eens voorbij horen komen wanneer je iemand vertelt dat je voor jezelf bent begonnen: “Je kan natuurlijk je auto op de zaak zetten en al je kosten aftrekken van je winst ”. Dat klinkt verdomde lucratief..maar is dat ook zo?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen – een auto op de zaak is vaak helemaal niet zo voordelig als je misschien denkt. Je moet een behoorlijke administratie bijhouden van al je gereden ritten of je krijgt te maken met bijtelling, waardoor je simpel gezegd meer autokosten moet maken dan de bijtelling om überhaupt een voordeel te behalen, maar daar komen we later op terug. Ook zal je voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting afzonderlijk moeten bepalen of de auto op de zaak staat.

Inkomstenbelasting

Wanneer je de auto voor meer dan 90% zakelijk gebruikt, dan moet je voor de inkomstenbelasting de auto op de zaak zetten. Rijdt je de auto voor minder dan 10% zakelijk, dan mag de auto niet op de zaak. Voor alles er tussenin heb je zelf de keuzemogelijkheid. Bijna alle ondernemers met een auto vallen in deze laatste categorie. De keuze is bindend en mag je dus maar één keer maken, dan wel bij de start van je onderneming of bij de aanschaf van de auto. Het is dus belangrijk dat je alle opties goed in overweging neemt voor je een keuze maakt.

1. Je zet de auto niet op de zaak

Je rijdt de auto voor minder dan 10% zakelijk óf je rijdt de auto voor minder dan 90% zakelijk en je kiest ervoor de auto niet op de zaak te zetten. In dit geval mag je €0,19 cent per zakelijke kilometer opgeven als kosten. Een populaire keuze bij veel ondernemers. Men hoeft geen rekening te houden met bijtellingen, er is een direct fiscaal voordeel van €0,19 cent per zakelijke kilometer en de enige administratie die bijgehouden hoeft worden is het aantal gereden zakelijke kilometers.

2. Je zet de auto wel op de zaak en rijdt per jaar minder dan 500 kilometer privé

Door de auto op de zaak te zetten behaal je per definitie een fiscaal voordeel, omdat je alle autokosten mag opgeven als zakelijke kosten en geen rekening hoeft te houden met bijtellingen. Echter, moet je in dit geval wel rekening houden met wat extra administratieve werkzaamheden. De Belastingdienst heeft te veel meegemaakt om je enkel en alleen op je blauwe ogen te geloven. Je zal een waterdichte administratie moeten aanleveren van je doen en laten in je zakelijke bolide. Hieronder een beknopte opsomming van wat je per rit minimaal mag noteren in je Excel bestand:

  • Datum;
  • Begin- en eindstand van de kilometerteller;
  • Het vertrek- en aankomstadres;
  • De route die je hebt gereden, mits het niet de meest gebruikelijke route betreft;
  • Privé of zakelijke rit;
  • De privékilometers wanneer tijdens een rit zowel privé als zakelijk wordt gereden.
3. Je zet de auto wel op de zaak en rijdt per jaar meer dan 500 kilometer privé

Nu krijg je te maken met bijtelling. Dat klinkt minder positief. En in vergelijking met de bovenstaande opties is dat het ook. Maar eigenlijk is het best redelijk allemaal, plus je hoeft geen ellenlange administratie bij te houden van al je gereden kilometers. De Belastingdienst zegt ongeveer het volgende: “Je wilt je auto op de zaak zetten, maar rijdt deze ook privé. Het is dus niet helemaal eerlijk om alle kosten zakelijk op te geven. Omdat we niet kunnen controleren welke autokosten door zakelijk of privé verbruik worden veroorzaakt, krijgt iedereen (die in deze categorie valt) een bijtelling!”
Deze bijtelling houdt simpelweg in dat er een bepaald bedrag wordt vastgesteld. Wanneer je autokosten hoger zijn dan dit bedrag, dan mag je de kosten die boven de bijtelling komen aftrekken van je belastbaar inkomen.

Bijtelling

Bij auto’s tot en met 15 jaar oud is de standaard bijtelling van toepassing. Deze is voor bijna alle auto’s 22%. Voor volledig elektrische auto’s is de bijtelling 4%. Dit percentage wordt berekend over de cataloguswaarde. Dit is de nieuwprijs van de auto inclusief btw. Voor de lagere bijtelling is vanaf 2019 alleen nog maar voor auto’s tot €50.000. Daarboven wordt het reguliere percentage van 22% gehanteerd.
Voor auto’s ouder dan 15 jaar oud, de zogenaamde youngtimer, gelden iets andere regels. Ten eerste wordt de bijtelling niet berekend over de cataloguswaarde, maar de dagwaarde van de auto. De bijtelling is 35% voor standaard auto’s. Voor elektrische auto’s is de bijtelling 17%. Welnu, bestaan er nog geen elektrische auto’s van 15 jaar oud, maar dat gebeurt vanzelf als je maar lang genoeg wacht.

Omzetbelasting

Ook voor de omzetbelasting heb je de keuze om de auto wel of niet op de zaak te zetten. Grofweg zijn er drie mogelijkheden: Geheel zakelijk, gedeeltelijk zakelijke met administratie en gedeeltelijk zakelijk zonder administratie.

1. Geheel zakelijk

De auto moet voor de omzetbelasting geheel zakelijk wanneer er voor minder dan 500 kilometer privé wordt gereden. In dit geval mag je al de betaalde btw van de gemaakte autokosten terugvragen. Voor de omzetbelasting wordt echter, in tegenstelling tot de inkomstenbelasting, alle woon-werkkilometer als privé kilometers gezien.

2. Gedeeltelijk zakelijk met administratie

Wanneer je zorgvuldig bijhoudt hoeveel kilometer je zakelijk en privé hebt gereden en dit kunt onderbouwen met een bewijs van je kilometerstand aan het begin en eind van het jaar, dan mag je naar verhouding van de zakelijke kilometers ten opzichte van de totaal gereden kilometers de btw terugvragen over de autokosten.

3. Gedeeltelijk zakelijk zonder administratie

Heb je geen zin om bij te houden hoeveel kilometer je zakelijk en privé rijdt. Dan kun je ook terugvallen op de bijtelling. Voor een auto waar je btw over hebt betaald bij de aanschaf bedraagt de bijtelling 2,7% van de cataloguswaarde. Voor een auto waar geen btw is betaald bij de aanschaf, de zogenaamde marge auto, bijvoorbeeld een tweedehands wagen via Marktplaats.nl, bedraagt de bijtelling 1,5%.

Afweging wel of niet op de zaak zetten

Er zijn een aantal belangrijke vragen die je jezelf moet stellen voor je kunt beslissen of je je auto nu wel of niet op de zaak moet zetten:

  • Hoeveel kilometers rijd je zakelijk en hoeveel privé?
  • Wat voor auto heb je? Jaartal? Benzine of elektrisch?
  • Heb je een dure auto? (Een dure auto is meer bijtelling
  • Verwacht je op jaarlijkse basis veel autokosten te maken?
  • Heb je zin om de administratie bij te houden van alle ritjes die je maakt?

Met deze informatie kun je grofweg bepalen welke situatie het best bij jou past voor zowel de inkomsten- als de omzetbelasting. Simpel gezegd komt het erop neer dat een auto op zaak pas voordelig is wanneer je of; minder dan 500 kilometer privé rijdt, of: wanneer de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of het niet gewoon het meest voordelig is om €0,19 cent per zakelijke kilometer op te geven. Dat kan een hoop tijd en hoofdpijn schelen!

Deze website gebruikt cookies

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies van sociale media te bieden en om ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners op het gebied van sociale media, reclame en analyse, die deze mogelijk combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld bij uw gebruik van hun diensten. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.