Profiles: The BD School – “Tijd om te focussen op relaties.”

Elke paar weken brengen wij een van onze profiles in beeld met inspirerende ondernemers en kunstenaars. Deze week: Lucia Piseddu van The Business Development School

Jullie heten The Business Development School. Wat doen jullie precies?

De Business Development School is een educatief platform voor Business Developers, we helpen hen beter te worden in hun vak èn we helpen ondernemers bij het ontwikkelen en groeien van hun bedrijf. We hebben momenteel twee cursussen; één is voornamelijk voor jonge mensen, denk aan studenten of mensen die net beginnen met hun carrière. De andere cursus is voor ondernemers, waarbij we kijken naar wat er allemaal al is gedaan binnen het bedrijf en hoe we dat nog beter kunnen krijgen, of hoe we het bedrijf naar een volgend niveau kunnen brengen. De eerste cursus is dus meer georiënteerd op de carrière van een individu en bij de tweede kijken we naar hoe we een specifieke onderneming verder kunnen helpen ontwikkelen.

Wat versta je eigenlijk onder ‘Business Development’? Dat klinkt zo breed…

Eén van de belangrijkste redenen dat we hiermee begonnen is dat de definitie van Business Development zo verwarrend is. Voordat ik de school oprichtte was ik zelf 11 jaar lang werkzaam als Business Developer maar ik was altijd aan het worstelen om de juiste informatie te vinden, laat staan een methode die ook echt effectief was.

De kern van business development is eigenlijk het laten groeien van een bedrijf op een duurzame manier, dus op de lange termijn. En vrijwel iedereen komt met Business Development in aanraking, of je nou een stagiair bent of manager. Het doel is om daadwerkelijk in de markt aanwezig te zijn en feedback te krijgen van het echte leven; je klanten. De principes zijn eigenlijk altijd hetzelfde, of je nou een individu bent met een freelance carrière of voor een grote organisatie werkt, de vraag is: hoe groei je? Hoe ontwikkel je je? Je moet heel dynamisch kunnen zijn, zowel als organisatie en als individu, en je altijd blijven aanpassen aan de veranderingen om je heen.

Wat voor mensen melden zich aan bij de Business Development School?

De meerderheid bestaat natuurlijk uit Business Development professionals, maar we krijgen ook interesse van ingenieurs en project- en productmanagers. Dit zijn vooral mensen uit de corporate wereld, o.a. werkzaam bij technologiebedrijven en startups. Maar we hebben ook freelancers uit de meer creatieve hoek, zoals content schrijvers.

Dus Business Development is ook belangrijk voor creatieve freelancers?

Ja, het mooie is dat creatieve freelancers vaak wel duidelijk weten wat hun waarde is; de vaardigheden die je hebt zijn namelijk niet iets wat je van de een op de andere dag kunt leren, daar zit vaak veel tijd en energie in en dat is heel specifiek. Als ik nu bijvoorbeeld iets moet designen ben ik daar veel langer mee bezig dan een getrainde designer. De Business Development School kan je helpen met het leren van een paar simpele methodes om meer klanten te krijgen.

Zolang je een project of product hebt dat je in de markt wilt zetten en op de lange termijn wilt laten groeien, dan is BD een van de tools die je nodig hebt om dat te realiseren. Dus ja, het is zeker handig voor iedereen!

Wat was de impact van corona op jullie als school en wat zag je bij studenten?

Wij hebben nu meer tijd om content te creëren en het publiek heeft meer tijd om te leren, dus wij hadden wel goede maanden. Maar wat we zien bij onze studenten is dat het probleem niet zozeer ligt in wat ze nu moeten doen, maar meer in hoe ze het moeten doen. Wat je tot nu toe hebt gedaan moet misschien veranderen, je moet je aanpassen, dat hoeft geen probleem te zijn. Je moet wel bereid zijn om bepaalde opdrachten of klanten te verliezen. Maar zolang je ervoor zorgt dat je van waarde bent en iets toevoegt, zal je ook in tijden van crisis niet in de problemen hoeven te komen en zijn er altijd manieren en oplossingen om iets te doen.

Wat zijn die manieren of oplossingen? Waar zouden we ons op moeten focussen volgens jou?

Ik merk dat dit echt de tijd is om te focussen op relaties en die te zien als mensen, niet alleen als klanten of als potentiële klanten. Het helpt ons om meer met andere mensen te kunnen relateren. Het gaat niet alleen over het risico van je eigen onderneming, het is uiteindelijk een risico van iedereen.

Dus wat je kunt doen is het blijven onderhouden van je relaties, houd contact en bied aan of je ergens mee kan helpen: of ze nou wel of niet je volgende factuur zullen betalen. Waarom? Omdat ze uiteindelijk je services weer nodig zullen hebben, op voorwaarde dat je dus een probleem oplost voor ze. Je moet meer lange termijn gaan denken.

Hoe kun je die Business Development mindset leren, om op een lange termijn te denken?

Er zijn meerdere methodes. We vernietigen eerst de bestaande opvattingen en kijken dan naar alternatieven. Maar het gaat ook over het aanleren van nieuwe gewoontes. Bijvoorbeeld het leren van iets nieuws. Dit kan door elke dag iets nieuws tot je te nemen, een artikel lezen, een video checken. Als je dit gaat internaliseren dan behoud je die nieuwsgierigheid ook op de lange termijn, een belangrijke vaardigheid voor Business Development.

En research. Blijf je huiswerk doen; leer over de markt, je concurrenten, wat je klanten willen. Luister naar de wens van je klant, en dit moet echt vanuit de klant komen. Hoe kun je waarde toevoegen of met iets komen dat een echt probleem oplost? Het moet niet zijn; oh ik hou echt van duct tape, dus ik ga duct tape verkopen… Is er wel echt een markt voor jouw idee of product? Veel bedrijven onderzoeken dit nog steeds niet, dat verbaast me echt.

Website: thebdschool.com
Instagram: thebdschool

Tekst geschreven door: Mirla Klijn

Deze website gebruikt cookies

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies van sociale media te bieden en om ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners op het gebied van sociale media, reclame en analyse, die deze mogelijk combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld bij uw gebruik van hun diensten. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.