Profiles: Meike Sier – Special props en kostuums, beyond your imagination

Elke paar weken brengen wij een van onze profiles in beeld met inspirerende ondernemers en kunstenaars. Deze week: Meike Sier

Het zou goed kunnen dat je één van de props of kostuums van Meike Sier (34) wel eens bent tegengekomen in de reclameblokken tijdens een avondje zappen op tv. Van een Transformer pak voor Volkswagen, tot artistieke stop-motion knutselwerken voor Radio 2. Haar werken zijn niet alleen te vinden in commercials, maar ook in: videoclips, musea, op stations en het theater. Kun je iets niet in de winkel vinden, dan heeft Meike er waarschijnlijk wel een oplossing voor: “Het liefst zo gek je maar kunt verzinnen”.

Stel, je krijgt de opdracht om een mascotte voor Kees de Boekhouder te maken – wat voor ideeën komen dan meteen bovendrijven?

Dan komen er vooral meteen vragen bovendrijven, haha. Is er een idee waar het voor moet zijn? Moet het in een filmpje? Is het voor een activatie? Kort door de bocht denk ik direct aan een map. Die heb ik als klant de eerste vier jaar in moeten leveren, maar ik geloof dat die er niet meer is. Hmm, wat typeert een boekhouder? Meestal ga ik gewoon googlen. Wat voor plaatjes komen voorbij en waar voel ik iets bij? Dat is een beetje hoe ik te werk zou gaan. Het is dus niet zo dat ik alle ideeën uit mijn mouw schud. Ik ben het best wanneer ik met een opdrachtgever kan “pingpongen” met ideeën.

Voor welk soort props en kostuums kunnen mensen bij jou aankloppen?

Ik maak dus special props en kostuums. Dan kun je denken aan dingen die je niet in de winkel kunt vinden, maar echt speciaal op verzoek gemaakt moeten worden. De grootte kan variëren van iets van handformaat tot aan een heel decor. Een vereiste is wel dat je het niet op het internet kunt kopen, want ik kan het meestal toch niet goedkoper produceren.

Je hebt best een bijzonder beroep – hoe ben je hiermee begonnen?

Ik heb interieur en mode gestudeerd aan de Design Academy Eindhoven. Vrij snel kwam ik met mijn broer, die in de theaterwereld werkt, tot de conclusie dat ik misschien wel decors en kostuums zou kunnen ontwerpen. Ik kwam er redelijk lastig tussen en er was ook nooit echt budget, maar ik heb wel wat producties mogen doen. Tot plots een vriend, fotograaf, mijn hulp inschakelde voor een shoot voor Sony. Dat was voor mij de eye opener dat commercieel werk ook creatief kan zijn. Zodoende ben ik meer acquisitie gaan doen bij reclamebureaus en productiehuizen en kwam ik ook in aanraking met art direction. Als art director vond ik het aansturen van een team en het bedenken en uitwerken van visuele elementen erg leuk. Maar het komt er vaak op neer dat er weinig tijd over blijft om zelf elementen te maken, en het uitbesteden vond ik jammer. Uiteindelijk haal ik de meeste voldoening uit het “maken”. Het leuke aan mijn werk is dat elk ontwerp weer totaal anders is. Het ontdekken van nieuwe materialen en uitpluizen wat wel en niet werkt. Zo heb ik door de jaren mezelf aangeleerd om met veel verschillende materialen en technieken te werken.

Hoelang ben je eigenlijk bezig met een speciaal kostuum?

Ik trek er in principe een maand voor uit, maar ben er dan niet fulltime mee bezig. Het begint met een ontwerp, dan gaat dat nog een keer heen en weer voor feedback. Dan worden de materialen besteld, wat natuurlijk ook wat tijd kan kosten. De daadwerkelijke productie is meestal wel haalbaar binnen één á twee weken. Maar soms werk ik met nieuwe materialen of er zit een nieuwe techniek in die ik moet uitvogelen. Dan kan het uiteraard weer wat langer duren.

Maak je alles altijd helemaal alleen, of neem je wel eens mensen in dienst?

Normaal gesproken alleen, maar ik heb wel veel vrienden van de kunstacademie of mensen die ik via via ken, die ook creatief of handig zijn. Als ik bezig ben met een productie met een korte deadline, dan kan ik nog wel eens hun hulp inschakelen. Vorig jaar moesten we voor een fotoshoot drie sets maken bestaande uit: ijs, rotsen en boomstammen. Toen hebben we met vier man sterk een week lang moeten gipsen, modelleren, zagen en verven. Dat had ik nooit alleen kunnen doen.

Hoe heb jij de afgelopen maanden ervaren als ondernemer?

Het is wat rustiger nu, haha. Daarentegen is het ook moeilijker om tijd vrij te maken, omdat het lastig is om kinderopvang te regelen. Ik heb dus lekker mijn tijd kunnen nemen om een replica te maken van het SpaceX ruimtepak die “geschikt” is voor op Mars. Twee mensen waarmee ik eerder heb gewerkt voor Volkswagen, zijn een film aan het maken die zich op die planeet afspeelt. Ze hopen dat Elon Musk het zo’n leuk idee vindt, dat hij een afbeelding van het pak op social media deelt. Ik ben benieuwd of dat zal lukken, maar het is voor mij in ieder geval een leuke oefening met nieuwe materialen.

Op welke productie ben je het meest trots?

Haha lastig. Voor die Volkswagen commercial heb ik voor het eerst een auto gemaakt van karton, die ook nog moest kunnen transformeren, waar ook nog lampjes in zaten. Die vind ik best wel heel mooi geworden. Ik denk dat iedereen die bouwsels maakt van karton het er wel prima uit vind zien. Aan de andere kant, wanneer je gaat googlen op cardboard art, dan kom je werken tegen die écht next level zijn. Mijn kracht ligt in het feit dat ik heel goed kan meedenken met wat de opdrachtgever wil. En door mijn brede interessegebied kan inschatten wat haalbaar is, met het liefst nog een onverwachte invalshoek.

Heb je nog mooie dingen in het verschiet liggen?

Eind juli komt er eerst een baby uit mij, haha. Mijn tweede kindje! Ik hoop, in verband met eventuele COVID-19 perikelen, dat wanneer ik eind september weer aan het werk ga, dat er überhaupt werk is. In het slechtste geval moet ik heel serieus gaan nadenken over wat ik anders zou kunnen gaan doen – ik hoop natuurlijk dat, dat niet hoeft. Ik heb sowieso nooit dat ik projecten heel lang van te voren heb ingepland, aangezien ik toch vaak in de staart van de productie zit.

Wat betekent succes voor jou?

Afgelopen maand heb ik meegedaan aan de “abundance meditation challenge”, die gaat over dat je jezelf overvloed mag gunnen. Dat vond ik best wel heftig en het voelde nogal materialistisch. Het feit dat ik rond kan komen van iets dat ik heel leuk vind is natuurlijk al een vorm van overvloed. Toch ga je tijdens zo’n sessie nadenken over wat je dan nog meer zou willen, of wat je anders zou willen. Ik kwam uiteindelijk steeds terug op dat ik de mensen waar ik veel om geef graag veel om mij heen wil hebben. Verder dat ik “gezien” word, maar daarmee bedoel ik niet per sé veel volgers en likes op Instagram, maar wel dat ik waardering krijg voor mijn werk. Zelf weten dat ik goed ben in wat ik doe en dat ik er rond van kan komen. Al zou meewerken aan een buitenlandse film met props en kostuums natuurlijk ook echt te gek zijn!

Website: Meikesier.com
Instagram: Meikesier

Tekst geschreven door: Sidney Steinmann

Deze website gebruikt cookies

We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies van sociale media te bieden en om ons verkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners op het gebied van sociale media, reclame en analyse, die deze mogelijk combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld bij uw gebruik van hun diensten. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.