Tim van den Hoed – De Utrechtse Boekenbar

Tim van den Hoed – De Utrechtse Boekenbar

14 november 2022 – leestijd: 5 minuten
“Het allerleukste vind ik toch wel dat je alle vrijheid hebt om te doen wat je wil. Die vrijheid vind ik heel fijn.”

We gingen op bezoek bij Tim van den Hoed van De Utrechtse Boekenbar. We vragen hem alles over zijn inspirerende winkel en zijn ervaringen als ondernemer.

Als je nog maar één boek mocht lezen voor de rest van je leven, welke zou dat dan zijn en waarom?

“Dat is een hele moeilijke vraag, maar ik kies dan toch voor ‘American Psycho’ van Bret Easton Ellis. Dat is een boek dat ik uit de boekenkast van mijn vader heb gepikt en waarvan ik dacht: hier wil ik meer van lezen.”

Ben je altijd al fan geweest van lezen?

“Ja. Ik ben altijd al fan geweest van lezen. Dat is eigenlijk de basis voor deze winkel. Dat is waar alles is begonnen eigenlijk.”

Hoe en waar is het idee voor de Utrechtse Boekenbar ontstaan?

“Dat is eigenlijk een combinatie van liefde voor boeken, liefde voor de stad Utrecht en liefde voor een ontmoetingsplek of horecagelegenheid waar mensen bij elkaar komen. Wanneer? Dat is in de loop van mijn leven ontstaan. Het was altijd een ideetje en op een gegeven moment heb ik besloten om dat te doen.”

Tim van den Hoed – De Utrechtse Boekenbar

Wat vind je het allerleukste aan eigenaar zijn van deze bar aan de Westerkade?

“Het allerleukste vind ik toch wel dat je alle vrijheid hebt om te doen wat je wil. Die vrijheid vind ik heel fijn.”

Welk boek zou elke ondernemer moeten lezen?

“Ik kies dan niet voor een titel, maar voor een genre. Dan denk ik dat elke ondernemer een roman zou moeten lezen, omdat het goed is voor je creativiteit. Je leest een verhaal en dat verhaal moet je eigenlijk zelf compleet maken. En het is heel goed voor je empathisch vermogen, denk ik. Omdat je vaak een verhaal leest dat een andere kant belicht van wat je gewend bent of wat je kent.”

Tegenwoordig lezen mensen steeds minder. Wat vind je hiervan?

“Ja, dat vind ik natuurlijk superjammer. Ik kom hier in de winkel natuurlijk alleen maar mensen tegen die wel lezen. Ik heb ook het idee dat veel mensen juist heel graag willen lezen, maar dat ze het lastig vinden om de concentratie daarvoor op te brengen. Dus ik hoop dat veel mensen alsnog meer het boek oppakken. Ik denk niet dat veel mensen echt niet willen lezen, dat het onwil is.”

Tim van den Hoed – De Utrechtse Boekenbar

Hoe kijk jij naar de toekomst. Zullen mensen altijd boeken blijven lezen?

“Ik moet natuurlijk ja zeggen, en ik denk het ook wel eigenlijk.
Ik vind het ook altijd heel belangrijk hoe mooi een boek is. Dus het papier of de dikte. Of hoe het is uitgegeven. En ik denk dat dat ook een van de belangrijke dingen is van een boek. Zolang een boek een mooi product blijft, denk ik dat mensen het ook graag willen hebben en blijven lezen.”

Hoe ziet de boekenbar eruit over vijf jaar?

“Ik denk dat we sowieso wel hier zullen blijven, op deze plek. Het is een klein winkeltje, maar ik denk dat we vanuit deze plek – als basis – zo ook op andere plekken leesbevordering willen stimuleren. Door festivals te organiseren of samen te werken met scholen en andere instanties.”

Hoe hebben jij en Kees de Boekhouder elkaar ontmoet?

“Dat is gewoon via via gegaan. Een vriend van mij zat bij Kees de Boekhouder. Ik zocht eigenlijk een boekhouder of programma waarmee ik makkelijk kon werken. Toen ben ik een keer langs gegaan en dat klikte meteen eigenlijk.”

Wat betekent Kees de Boekhouder voor jou?

“Ik haat boekhouden. Dus Kees de Boekhouder is voor mij een soort van stok achter de deur om het toch te doen.
Ik weet wel dat het heel belangrijk is. In de loop der jaren heb ik ook wel ervaren dat het heel goed is om er tijd aan te besteden. Maar met Kees de Boekhouder denk ik dat ik er zo min mogelijk tijd aan hoef te besteden. Dus dat is heel fijn. En ik vind het heel fijn dat ik altijd mijn vragen kan droppen. Een heel kort mailtje is al oké, of even bellen. Dat werkt gewoon heel fijn tussendoor voor mij.”

Vragen?

Heb je vragen over onze dienst of product?

Je kunt ons op meerdere manieren bereiken.