Auto op de zaak – verstandig of niet?

Auto op de zaak – verstandig of niet?

Om maar meteen met de deur in huis vallen: een auto op de zaak is vaak niet zo voordelig als je misschien denkt. Je moet een behoorlijke administratie bijhouden van al je gereden ritten of je krijgt te maken met een bijtelling. Dit betekent kort gezegd dat je meer autokosten moet maken dan de hoogte van de bijtelling om er überhaupt voordeel aan te hebben. Ook moet je voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting afzonderlijk bepalen of de auto op de zaak staat.

Inkomstenbelasting

Als je de auto voor meer dan 90% zakelijk gebruikt, dan moet deze voor de inkomstenbelasting op de zaak. Rijd je de auto voor minder dan 10% zakelijk, dan mag de auto niet op de zaak. Voor alles er tussenin heb je zelf de keuzemogelijkheid. Veel ondernemers met een auto vallen in deze laatste categorie. De keuze is bindend en mag je maar één keer maken, dan wel bij de start van je onderneming of bij de aanschaf van de auto. Het is dus belangrijk dat je alle opties goed in overweging neemt voor je een keuze maakt.

Auto op de zaak – verstandig of niet?

1. Je zet de auto niet op de zaak

Je rijdt de auto voor minder dan 10% zakelijk óf je rijdt de auto voor minder dan 90% zakelijk en je kiest ervoor de auto niet op de zaak te zetten. In dit geval mag je € 0,19 cent per zakelijke kilometer opgeven als kosten. Een populaire keuze bij veel ondernemers; er is een direct fiscaal voordeel van € 0,19 cent per zakelijke kilometer en de enige administratie die bijgehouden hoeft te worden is het aantal gereden zakelijke kilometers.

2. Je zet de auto wel op de zaak en rijdt per jaar minder dan 500 kilometer privé

In dit geval mag je alle gemaakte autokosten opgeven in je administratie en krijg je niet te maken met bijtellingen. Je zult echter wel een sluitende kilometerregistratie moeten bijhouden om dit aan te tonen. Hierin moet minimaal het volgende zijn opgenomen:

  • Datum
  • Begin- en eindstand van de kilometerteller
  • Het vertrek- en aankomstadres
  • De route die je hebt gereden, mits het niet de meest gebruikelijke route betreft
  • Privé of zakelijke rit
  • De privékilometers wanneer tijdens een rit zowel privé als zakelijk wordt gereden
Auto op de zaak – verstandig of niet?

3. Je zet de auto wel op de zaak en rijdt per jaar meer dan 500 kilometer privé

Nu krijg je te maken met een bijtelling. De Belastingdienst zegt ongeveer het volgende hierover: “Je wilt je auto op de zaak zetten, maar rijdt deze ook privé. Het is dus niet helemaal eerlijk om alle kosten zakelijk op te geven. Omdat we niet kunnen controleren welke autokosten door zakelijk of privé verbruik worden veroorzaakt, krijgt iedereen (die in deze categorie valt) een bijtelling!”

Deze bijtelling houdt simpelweg in dat er een bepaald bedrag wordt vastgesteld. Alle autokosten die hoger zijn dan dit bedrag, mag je aftrekken van je belastbaar inkomen.

Bijtelling

Bij auto’s tot en met 15 jaar oud is de standaard bijtelling van toepassing. Deze is voor bijna alle auto’s 22%. Voor volledig elektrische auto’s is de bijtelling in 2020 12% tot een waarde van € 40.000. Daarboven wordt het reguliere percentage van 22% gehanteerd. De bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde. Dit is de nieuwprijs van de auto inclusief btw. 
Voor auto’s ouder dan 15 jaar oud, de zogenaamde youngtimer, gelden andere regels. Zo wordt de bijtelling niet berekend over de cataloguswaarde, maar over de dagwaarde van de auto. Deze bijtelling is 35% voor standaard auto’s.

Omzetbelasting

Ook voor de omzetbelasting heb je de keuze om de auto wel of niet op de zaak te zetten. Grofweg zijn er drie mogelijkheden: Geheel zakelijk, gedeeltelijk zakelijk mét administratie en gedeeltelijk zakelijk zonder administratie.

1. Geheel zakelijk

De auto is voor de omzetbelasting geheel zakelijk wanneer er voor minder dan 500 kilometer privé wordt gereden. In dit geval mag je alle betaalde btw op autokosten terugvorderen. Houd er wel rekening mee dat voor de omzetbelasting woon-werkverkeer als privé wordt gezien. Dit kan er dus voor zorgen dat je alsnog een bijtelling moet maken, als je hierdoor boven de 500 kilometer uitkomt.

2. Gedeeltelijk zakelijk met administratie

Als je zorgvuldig bijhoudt hoeveel kilometers je zakelijk en privé hebt gereden mag je over het zakelijk percentage van de kilometers de btw terugvorderen. Je moet dit wel kunnen onderbouwen met een bewijs van je kilometerstand aan het begin en het einde van het jaar.

3. Gedeeltelijk zakelijk zonder administratie

Heb je geen zin om bij te houden hoeveel kilometers je zakelijk en privé rijdt? Dan kun je terugvallen op de bijtelling. Voor een auto waar je btw over hebt betaald bij de aanschaf is de bijtelling 2,7% van de cataloguswaarde. Is het een marge, oftewel tweedehands, auto? Dan is de bijtelling 1,5%.

Auto op de zaak – verstandig of niet?

Afweging wel of niet op de zaak zetten

Er zijn een aantal belangrijke vragen die je jezelf moet stellen voor je kunt beslissen of je je auto wel of niet op de zaak moet zetten:

  • Hoeveel kilometers rijd je zakelijk en hoeveel privé?
  • Wat voor auto heb je? Jaartal? Benzine of elektrisch?
  • Heb je een dure auto? (Een dure auto is meer bijtelling)
  • Verwacht je op jaarlijkse basis veel autokosten te maken?
  • Heb je zin om de administratie bij te houden van alle ritjes die je maakt?

Met deze informatie kun je grofweg bepalen welke situatie het beste bij jou past voor zowel de inkomsten- als de omzetbelasting. Simpel gezegd komt het erop neer dat een auto op de zaak pas voordelig is wanneer je of; minder dan 500 kilometer privé rijdt, of: wanneer de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of het niet gewoon het meest voordelig is om € 0,19 cent per zakelijke kilometer op te geven. Dat kan een hoop tijd en gedoe schelen!