Veelgestelde vragen

Werkwijze

  1. Wat doen jullie voor ondernemers?
    Wij geloven in een overzichtelijke totaaloplossing voor de administratie en aangiftes van ondernemers en freelancers. Door onze eigen boekhouders en zelfontwikkelde software, zorgen we ervoor dat jouw administratie en belasting snel en goed geregeld wordt. Als klant krijg je toegang tot je eigen online account binnen onze software en word je gekoppeld aan jouw persoonlijke boekhouder. Je kan het hele jaar door bij jouw boekhouder terecht voor support en vragen.

    +

  2. Ik wil mijn boekhouding door Kees de Boekhouder laten doen. Hoe gaat dit in zijn werk?
    Om kennis te maken, kun je kosteloos en vrijblijvend een kennismakingsgesprek met ons inplannen. Dit videogesprek zal online plaatsvinden via Google Meet met een van onze medewerkers van het Client Success Team. Tijdens dit gesprek horen we graag alles over jouw onderneming en vertellen we over onze diensten en ons systeem. Ook beantwoorden we graag al jouw vragen. Ben je enthousiast? Dan zorgen wij dat je wordt gekoppeld aan een boekhouder en krijg je toegang tot je eigen account binnen ons systeem.

    +

  3. Ik heb al een boekhouder. Kan ik overstappen naar Kees de Boekhouder?
    Dat kan! Plan een gratis en vrijblijvend gesprek in met ons Client Success Team. Tijdens dit gesprek leggen we je precies uit welke stappen er komen kijken bij jouw overstap!

    +

  4. Hoe gaan jullie om met mijn financiële gegevens?
    Wij vinden de bescherming van jouw data heel belangrijk. Op grond van artikel 32 AVG zijn wij ook verplicht om hier de passende maatregelen voor te nemen. Dit voorkomt verlies en onjuiste verwerking van je persoonsgegevens. Daarnaast hebben alleen werknemers met bevoegdheid toegang tot jouw gegevens. Meer weten? Check dan onze privacyverklaring.

    +

  5. Ik heb een BV. Kan ik bij Kees de Boekhouder terecht?
    Ja, we kunnen je uiteraard ook verder helpen wanneer je een BV of stichting hebt. Deze hebben we ondergebracht bij onze collega’s van Founders, een gespecialiseerde dochteronderneming van Kees de Boekhouder. Founders is gespecialiseerd in administratie en belastingen van BV’s en stichtingen. Lees hier meer over wat Founders voor je kan betekenen.

    +

  6. Ik ben al klant bij Kees de Boekhouder, maar ik ga mijn bedrijf omzetten naar een BV. Hoe gaat dit in zijn werk?
    We sturen je door naar één van onze gespecialiseerde collega’s van onze dochteronderneming Founders. Founders is gespecialiseerd in BV’s en stichtingen. Zij zorgen er vervolgens voor dat je de juiste informatie krijgt over het overstappen van Kees de Boekhouder naar Founders.

    +

  7. Wat gebeurt er met mijn data als ik bij jullie opzeg?
    Als je wilt opzeggen, bespreken we eerst met je welke taken we nog voor je kunnen afronden. Na opzegging is het mogelijk om je account tijdelijk te behouden, zodat je je administratie kan blijven inzien. Wil je liever je account verwijderen? Dan is het mogelijk om een uitdraai op te vragen van je account. Tot die tijd bewaren we jouw gegevens in jouw account.

    +

  8. Hoe kan ik contact met jullie opnemen?
    Er zijn een aantal manieren om ons te bereiken wanneer je een vraag hebt. Zo kan je je vraag stellen via ons contactformulier. We komen dan binnen 2 werkdagen terug op je vraag. Ook kun je mailen naar info@keesdeboekhouder.nl. Of bel ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08:30 uur tot 18:00 uur op 020-7550066. Langskomen kan natuurlijk ook. Bel dan even om een afspraak in te plannen.

    +

Mijn boekhouder

  1. Waarom werken jullie met boekhouders en niet met accountants?
    Voor eenmanszaken en VOF’s is het niet vereist om een accountant in te huren voor de financiële administratie. Pas als je onderneming een BV of NV is, van een bepaalde grootte, kan het zijn dat je een accountant nodig hebt.

    +

  2. Heb ik een vaste boekhouder?
    Ja, bij Kees de Boekhouder heb je een persoonlijke boekhouder. Jouw contactpersoon is volledig op de hoogte van jouw onderneming en bereikbaar voor al je boekhoud gerelateerde vragen. Het kan voorkomen dat je na verloop van tijd van boekhouder wisselt.

    +

  3. Wat doet mijn boekhouder voor mij?
    Je boekhouder is jouw persoonlijke contactpersoon binnen Kees de Boekhouder. Hij of zij is ook degene die je vragen beantwoordt, de administratie controleert, je btw-aangifte doet, de jaarrekening opstelt en de aangifte inkomstenbelasting afrondt. Voor al je vragen met betrekking tot de administratie, aangiftes en de jaarrekening kun je terecht bij jouw boekhouder.

    +

  4. Hoe kan ik contact opnemen met mijn boekhouder?
    Jouw boekhouder is voornamelijk te bereiken via e-mail en telefoon, maar mocht het nodig zijn, dan kun je ook een videocall of bezoek aan een van onze kantoren inplannen. Mocht jouw eigen boekhouder niet aanwezig zijn, dan helpt een directe collega-boekhouder je natuurlijk graag.

    +

Onze boekhoudsoftware

  1. Waar kan ik de tool voor gebruiken?
    Met onze tool houd jij je zakelijke inkomsten en uitgaven bij en heb je inzicht in je administratie. Daarnaast kun je gemakkelijk facturen sturen, offertes opstellen en je uitgaven bijhouden via de app. De boekhouder kijkt mee, controleert elk kwartaal de administratie en zal op basis van wat jij aanlevert de jaarrekening en aangiftes opstellen.

    +

  2. Waar kan ik de mobiele app voor gebruiken?
    De app helpt je bij het inboeken van inkomsten en uitgaven. Je maakt gemakkelijk een foto van de bonnen, vult de informatie in zoals het bedrag, btw-percentage en kostensoort, en stuurt de bonnen direct door naar je administratie.

    +

  3. Hebben jullie ook een bankkoppeling?
    Op dit moment is deze functie nog in ontwikkeling. We hebben wel al een bèta-variant waar klanten zich voor kunnen aanmelden. Heb je interesse? Neem dan contact op met je boekhouder.

    +

  4. Ik heb meerdere handelsnamen. Kan het Kees de Boekhouder-systeem daar mee werken?
    Ja. Binnen de tool is het mogelijk om te werken met verschillende handelsnamen onder jouw eenmanszaak of VOF.

    +

  5. Kan ik bij jullie ook terecht met mijn eigen boekhoudsysteem?
    Nee, het is niet mogelijk om de administratie in een extern boekhoudprogramma aan te leveren. Wij werken met ons eigen boekhoudsysteem waarin jij je inkomsten en uitgaven bijhoudt. Jouw persoonlijke boekhouder kijkt online mee en kan correcties maken, jaarstukken opstellen en aangiftes versturen.

    +

  6. Kan ik het boekhoudsysteem ook gebruiken zonder boekhouder?
    Nee, dat kan niet. Wij bieden een compleet pakket aan dat bestaat uit gebruik van ons eigen boekhoudsysteem in combinatie met een persoonlijke boekhouder.

    +

Tarieven en betalingen

  1. Hoe zijn jullie tarieven opgesteld?
    Bij Kees de Boekhouder betaal je een vast bedrag per boekjaar. Voor een eenmanszaak is dit €780 ex. btw en voor een vof €1.050 ex. btw per boekjaar, op basis van twee vennoten. Zijn er meer vennoten? Het tarief verhoogt dan met €100 ex. btw per vennoot. De kosten factureren we vooruit, op maandelijkse basis. Jouw specifieke maandbedrag hangt af van de maand waarin je start gedurende het boekhoudjaar. Op basis van het kennismakingsgesprek maken we een passende offerte voor je op.

    +

  2. Wat is het tarief als ik later in het jaar klant wordt?
    Je betaalt per boekjaar een vast bedrag gebaseerd op je bedrijfsvorm. Word je later in het boekjaar klant bij ons, dan maken we een gereduceerde offerte voor je op na het kennismakingsgesprek.

    +

  3. Zijn er verborgen kosten?
    Nee, er zijn geen verborgen kosten: je betaalt een vast bedrag per boekjaar. We bieden naast het vaste pakket wel een aantal diensten aan die we los factureren, zoals een prognose of een aangifte inkomstenbelasting van een fiscaal partner. Heb je hier vragen over? Geef dit dan aan tijdens je kennismakingsgesprek of vraag het aan je boekhouder zodat we een aparte offerte voor je kunnen opmaken.

    +

  4. Wanneer factureren jullie?
    We factureren vooruit, op maandelijkse basis. Je ontvangt je factuur steeds op de eerste dag van de maand. Deze kan door middel van automatisch incasso worden betaald. Wil je de kosten liever in één keer betalen? Dat is uiteraard ook geen probleem. Geef dit aan in het kennismakingsgesprek of bij je persoonlijke boekhouder zodat we de factuur voor jou kunnen opstellen.

    +

  5. Kan ik de te betalen kosten vooruitbetalen?
    Dat kan! Geef dit aan in het kennismakingsgesprek of bij je persoonlijke boekhouder zodat we de factuur voor jou kunnen opstellen.

    +

  6. Wat zit er bij de prijs inbegrepen?
    Wij werken met een compleet pakket. Wanneer jij klant wordt bij Kees de Boekhouder, koppelen we je aan een persoonlijke boekhouder en krijg je toegang tot ons eigen online boekhoudsysteem. In dit systeem houd jij zelf jouw inkomsten en uitgaven bij en kun je offertes en facturen versturen.

    Jouw persoonlijke boekhouder:
    – Controleert de administratie en corrigeert indien nodig;
    – Geeft ieder kwartaal de btw aan;
    – Rondt het boekjaar af door middel van het opstellen van de jaarrekening en het doen van de aangifte inkomstenbelasting;
    – Informeert jou over deadlines en belastingregels en -kansen;
    – Staat altijd voor je klaar bij vragen.

    +

  7. Wat zijn de tarieven voor BV’s?
    Ons expertise label Founders verzorgt de administratie en aangiftes voor onder andere BV’s. Voor een holding BV hanteren we een tarief vanaf €1.500 ex. btw per boekjaar, voor een werkmaatschappij begint dit vanaf €2.250 ex. btw per boekjaar. Daarnaast ondersteunen we ook stichtingen vanaf €840 ex. btw per boekjaar.

    +

  8. Kan ik maandelijks opzeggen?
    Nee, het is helaas niet mogelijk om maandelijks op te zeggen. De dienst die we verlenen omvat een volledig boekjaar met onder andere de kwartaalaangifte en de aangifte inkomstenbelasting.

    +

Aangiftes en belastingen

  1. Waarom moet ik btw-aangifte doen?
    Als ondernemer is het heel belangrijk om je administratie goed bij te houden. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor je jaarlijkse inkomstenbelasting én het doen van btw-aangiftes, oftewel omzetbelasting. Tenzij je vrijstelling van btw hebt, ben je als ondernemer wettelijk verplicht om btw in rekening te brengen en die btw af te dragen aan de Belastingdienst. Meer weten? Lees dan onze blog over hoe dit in zijn werk gaat.

    +

  2. Doen jullie de btw-aangifte voor mijn onderneming?
    Wij doen elk kwartaal de btw-aangifte voor je onderneming. Jij levert via ons boekhoudsysteem je inkomsten en uitgaven aan en de boekhouder controleert vervolgens de administratie en stuurt dan namens jou de btw-aangifte in.

    +

  3. Ik doe mijn btw-aangifte per maand/jaar. Is dat ook mogelijk via jullie?
    Dat is geen probleem. Jij zorgt ervoor dat de inkomsten en uitgaven compleet in ons boekhoudsysteem staan en vervolgens zal de boekhouder de administratie controleren en de btw-aangifte namens jou versturen.

    +

  4. Ik werk ook in loondienst. Nemen jullie deze inkomsten ook mee?
    Aan het einde van het jaar vragen wij aan jou om een vragenlijst in te vullen met alle relevante informatie voor de aangifte inkomstenbelasting. Hier kun je de jaaropgaaf aan toevoegen van jouw baan in loondienst, zodat we deze inkomsten kunnen meenemen in de aangifte inkomstenbelasting.

    +

  5. Ik moet nog aangiftes doen van vorige jaren. Kunnen jullie mij hierbij helpen?
    Jazeker! Wanneer je achter loopt zorgen we ervoor dat je zo snel mogelijk weer up-to-date bent. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, zodat we je meer kunnen vertellen over onze werkwijze, de kosten en hoe we je weer up-to-speed kunnen krijgen!

    +

  6. Verzorgen jullie ook de loonadministratie?
    Ja, wij verzorgen ook de loonadministratie voor je werknemers. Hier vragen wij € 17,50 (ex. btw) per loonstrook per persoon per maand voor.

    +

  7. Kan Kees de Boekhouder ook de aangifte inkomstenbelasting doen van mijn partner?
    Voor de aangifte inkomstenbelasting van een fiscaal partner vragen wij een fee van € 120 (incl. btw). Aan het einde van het kalenderjaar vragen we je om een vragenlijst in te vullen met alle relevante informatie voor de aangifte inkomstenbelasting. Je boekhouder zal de gegevens van jou en je fiscaal partner verwerken in de aangifte inkomstenbelasting van jullie beiden.

    +

  8. Kees de Boekhouder werkt met de VIA. Wat is de VIA?
    In de vooraf ingevulde aangifte (VIA) staan de gegevens die de Belastingdienst heeft doorgekregen van je werkgever, gemeente en bank. Je moet hierbij denken aan loon of uitkering, WOZ-waarde en hypotheekschuld van je eigen woning en banksaldi. Zie de VIA als een soort vangnet: ben je iets vergeten toe te voegen aan je aangifte, dan ziet jouw boekhouder dit meteen en checkt bij jou of dit inderdaad klopt. Met behulp van de VIA weten we zeker dat je aangifte compleet en correct is. Wij mogen deze gegevens alleen inzien als jij hiervoor een machtiging hebt afgegeven. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met je boekhouder.

    +