Tweedehands spullen kopen en verkopen

Met het kopen van tweedehands spullen kan je veel geld besparen. Bovendien is het duurzaam. Denk hierbij aan een camera van Marktplaats, vintage kleding voor een webwinkel of de perfecte tweedehands tas. Zowel nieuwe als tweedehands gekochte spullen kun je opgeven in je administratie. Als je deze goederen vervolgens weer verkoopt, moet je dit ook weer opgeven. Waar moet je allemaal op letten?

Aanschaffen van tweedehands goederen

Bewijs
De meneer die z’n camera aan jou verkoopt via Marktplaats, geeft je waarschijnlijk geen bon. Als jij deze camera wel hebt gekocht voor jouw onderneming en dus zakelijk wilt opgeven, moet je een bewijsstuk van de koop toevoegen aan je boekhouding.

De koop kan je bijvoorbeeld aantonen door:

  • Een printscreen van je bank met het overgemaakte geldbedrag. Daarnaast is het ook aan te raden om een print screen van de advertentie en eventueel berichtenverkeer te bewaren.
  • Een netjes opgestelde overeenkomst tussen jou en de meneer van Marktplaats met datum, beschrijving, prijs en naam verkoper.
    Natuurlijk moet de prijs wel logisch zijn. Check eventueel bij andere vergelijkbare advertenties of dit het geval is.

    Geen btw
    Over tweedehands goederen verkocht door particulieren wordt geen btw geheven. In je administratie boek je deze uitgaven in met als btw-tarief “geen”.

    Investering
    Als jouw aankoop meer dan 450 euro heeft gekost en je er meerdere jaren gebruik van verwacht te maken, dan gaat deze aankoop je boekhouding in als een investering. Omdat je een investering meerdere jaren gebruikt, verdeelt je boekhouder de kosten hiervoor ook over meerdere jaren. Dit noem je afschrijven. Hiermee wijkt de tweedehands aankoop dus niet af van een nieuw product.

    Als je in een jaar voor meer dan € 2.400 (dit is de drempel voor 2020) investeert, dan krijg je een extra aftrek van 28% van het totale geïnvesteerde bedrag in dat jaar. Hier hoef je niks voor te doen; je boekhouder past dit toe in de aangifte inkomstenbelasting. Ook hier tellen tweedehands investeringen gewoon voor mee!

  • Verkopen van tweedehands goederen

    Je laptop loopt continu vast, de stickers van Volcom krijg je er met geen mogelijkheid meer af en hij weegt minstens zo veel als een baksteen. Tijd om je laptop op Marktplaats te zetten! Waar moet je rekening mee houden?

    Factuur
    Ten eerste maak je gewoon een factuur. Deze hoef je niet per se te sturen aan de koper, maar de factuur voer je wel in bij je inkomsten. Het enige waar je vervolgens nog op moet letten is het btw-percentage. Je maakt voor de btw onderscheid in hoe jij aan je goederen bent gekomen.

    BTW
    Heb je de laptop destijds nieuw gekocht in de winkel en toen de btw teruggevraagd? Reken dan bij verkoop het btw-percentage dat ook in winkels gebruikelijk is voor laptops. Op dit moment is dat 21%. Stel, je hebt de laptop voor € 250 weten te verkopen op Marktplaats. Dan is deze € 250 inclusief btw. Hiervan is dus € 206,61 voor jou, en de overige € 43,39 zal je straks nog moeten afdragen met de komende btw-aangifte.

    Heb je de laptop tweedehands gekocht, via Marktplaats bijvoorbeeld, en geen btw teruggevraagd op de aankoop? Dan reken jij ook geen btw te rekenen over de verkoop van de laptop.

    Handel je in tweedehands goederen? Dan pas je de margeregeling toe en zit het allemaal weer net anders.

    Margeregeling
    Stel, je hebt een webshop waar je vintage kleding verkoopt en je koopt deze kleding in bij particulieren. Dan reken je niet over de hele verkoopprijs btw, maar alleen over het verschil tussen aankoop en verkoop.

    Heb je bijvoorbeeld een Max Mara-jas voor € 400 gekocht van een particulier op Marktplaats en verkoop je deze in je webshop voor € 600? Dan bereken je alleen btw over het verschil van € 200.

    Je moet administratief wel kunnen laten zien wat de inkoop- en verkoopprijs van de goederen was, om te laten zien wat je marge is. Zo kan je aantonen waarom jij minder btw in rekening hoeft te brengen dan 21% over de hele verkoop. Hoe je dit het beste administratief bijhoudt kun je aan je boekhouder vragen.