Je belasting regelen als influencer

Je belasting regelen als influencer

15 februari 2024 – leestijd: 4 minuten
Het is een nieuwe stroming entrepreneurs die van hun lifestyle hun product hebben gemaakt: influencers. Als influencer lopen zaken en privé behoorlijk door elkaar omdat je zelf je product bent. Dat kan verwarrend zijn, voor jou én voor de Belastingdienst. Heb je ooit een gratis product ontvangen met het verzoek om het uit te testen? Of ben je een samenwerking aangegaan en word je betaald voor je online posts en content? Hoe regel je dit soort zaken op de juiste manier? We leggen het je uit in deze blog.

Rolmodel
Als influencer ben je vaak zichtbaar op verschillende social media kanalen. Via deze kanalen kan je dienen als een rolmodel voor je volgers. Zij spiegelen zich aan jou, en via je posts en persoonlijke interactie inspireer je je volgers. Hoe meer volgers, hoe beter. Bedrijven gaan namelijk graag in zee met influencers die veel volgers hebben in een bepaalde niche, om zo hun doelgroep te bereiken. Als influencer stel je het door jou opgebouwde platform dan ten dienste van dat bedrijf en maak je reclame voor hen. Ervan uitgaande dat je hier een vergoeding voor krijgt, in geld of op een andere manier, ben je dus ‘economisch actief’. Dit betekent dat je ook diverse fiscale verplichtingen moet naleven.

Inkomstenbelasting
In principe is iedereen verplicht om belasting te betalen over zijn of haar inkomsten. Een influencer dus ook. Wanneer jij een factuur verstuurt naar je opdrachtgever voor een dienst die je hebt verleend, dan is dat niet zo ingewikkeld. Het wordt pas complex wanneer je gratis producten of diensten hebt ontvangen. Aangezien dit ook inkomsten zijn, moet je deze ook aangeven. Bij veel producten zal de waarde echter verminderen als gevolg van het zakelijke verbruik.

Wanneer een influencer bijvoorbeeld een potje dagcrème aanbeveelt door middel van een story of reel, dan zal de waarde van de dagcrème verminderen: het potje is immers aangebroken en een deel van de crème is gebruikt voor zakelijke doeleinden. Ditzelfde geldt ook voor kleding en dergelijke.

Je zal een redelijke inschatting moeten maken welk deel van de oorspronkelijke waarde uiteindelijk overblijft. Die overgebleven waarde is het bedrag dat als inkomsten opgegeven moet worden. Houd er overigens rekening mee dat cadeaubonnen en vouchers niet in waarde verminderen; deze zullen dus altijd voor 100% opgegeven moeten worden bij de inkomsten.

Omzetbelasting
Als er een zakelijke afspraak is gemaakt over de producten die je hebt ontvangen, bijvoorbeeld in het kader van online promotie, dan ben je als influencer verplicht hierover btw af te dragen. Voor de berekening hiervan geldt de waarde in het economisch verkeer, dus wat het desbetreffende product voor een particulier zou kosten. Als het ‘zomaar’ ontvangen producten zijn, waar dus geen prestatie tegenover staat, dan hoeft er echter géén btw te worden afgedragen. Maar deze ontvangen producten moeten wél worden opgegeven als inkomsten!

Kleding
Wanneer je kleding koopt voor bijvoorbeeld een fotoshoot, dan zal die kleding ook ná de shoot een bepaalde waarde hebben. Gaat de kleding uiteindelijk je eigen kast in, of geef je het weg, dan heb je er dus voordeel van. Over deze kosten moet je dus een correctie maken voor het privégebruik. We noemen dit ook wel een privécorrectie.

Stel dat jij een Chaneltas hebt gekocht van €10.000 voor een fotoshoot en na afloop ga je de tas gebruiken voor je eigen garderobe, dan moet je een redelijke schatting maken voor de privécorrectie. Is het aannemelijk dat je de tas voor 25% zakelijk hebt gebruikt, dan corrigeer je de tas met 75% en neem je de tas dus voor €2.500 mee in je administratie.

Uiteindelijk heeft iedere influencer zijn of haar eigen unieke behoeften en situaties. De regels met betrekking tot de belastingen zijn elke keer weer nét even anders. Bespreek daarom vooral met je boekhouder wat op jou van toepassing is.

Geschreven door: Michiel Brouwer

Vragen?

Heb je vragen over onze dienst of product?

Je kunt ons op meerdere manieren bereiken.