Eindejaars FAQ

Hoe rond je als ondernemer het administratieve jaar af? Dit zijn de meest gestelde vragen.

Het lukt mij niet om voor 1 februari mijn administratie compleet aan te leveren. Wat nu?

No worries! Nadat jij je administratie compleet bij ons hebt aangeleverd, is het ons streven om jouw aangifte inkomstenbelasting binnen drie maanden af te ronden. Als je later bent met het indienen van je administratie kan het zijn dat we de deadline van 1 mei niet halen. In dat geval vragen we uitstel voor je aan. Houd er wel rekening mee dat de Belastingdienst belastingrente in rekening kan brengen als jouw aangifte inkomstenbelasting na 1 mei wordt ingediend.

Wat we ook kunnen doen is een voorlopige aanslag voor je aanvragen. In dat geval betaal je alvast jouw inkomstenbelasting (en bijdrage ZVW) op basis van een schatting van jouw winst. Het bedrag dat je betaalt wordt uiteindelijk verrekend met de werkelijk verschuldigde belasting. Op deze manier betaal je minder of geen belastingrente.

Wanneer wordt mijn aangifte ingediend?

Ons streven is om jouw aangifte inkomstenbelasting in te dienen binnen drie maanden nadat je de administratie compleet bij ons hebt ingeleverd. We behandelen alle administraties op volgorde van binnenkomst.

Wordt mijn aangifte ingediend voor 1 mei?

Als je jouw administratie uiterlijk 1 februari compleet hebt ingeleverd streven wij ernaar om jouw aangifte inkomstenbelasting in te dienen voor 1 mei.

Vragen jullie uitstel voor mij aan?

Net als ieder ander administratiekantoor vraagt Kees de Boekhouder uitstel aan voor alle klanten. Heb je aan het begin van het jaar andere prioriteiten, dan kun je dus ook later in het jaar jouw administratie nog inleveren.

Wat is belastingrente?

Als je na 1 juli een aanslag krijgt van de Belastingdienst wordt er rente over het te betalen bedrag in rekening gebracht. Deze rente betaal je omdat jij langere tijd over het geld hebt kunnen beschikken en de Belastingdienst niet. Daarom wordt er belastingrente in rekening gebracht.

Doen jullie de aangifte van mijn partner?

Dat kan zeker! Hiervoor hebben we eerst zijn of haar gegevens nodig, die kun je invoeren bij je persoonlijke gegevens in je online account. Lever vervolgens de documenten van jouw fiscaal partner aan. De kosten hiervoor vallen alleen niet in het standaard Kees de Boekhouder Pakket. Voor het verzorgen van de aangifte van jouw partner rekenen we 100 euro inclusief btw.

Vragen jullie ook uitstel aan voor mijn partner?

Als je een fiscaal partner hebt zorg er dan voor dat de gegevens van jouw partner bij ons bekend en up-to-date zijn. Dat kun je regelen bij je persoonlijke gegevens in je online account Als je wilt dat wij ook de aangifte van je partner verzorgen dan rekenen we daar 100 euro inclusief btw voor. Je ontvangt hiervan een losse factuur.

Verder kan je de vragen voor de Inkomstenbelasting ook gebruiken als checklist voor jouw fiscaal partner. We hebben dan ook de relevante documenten van jouw partner nodig. Je kan deze uploaden onder deadlines bij vraag zes van de vragen over de aangifte inkomstenbelasting.