Eindejaars FAQ
Hoe rond je als ondernemer het administratieve jaar af? Dit zijn de meest gestelde vragen.
Wanneer wordt mijn aangifte ingediend?
Ons streven is om jouw aangifte inkomstenbelasting in te dienen binnen drie maanden nadat je de administratie compleet bij ons hebt ingeleverd. We behandelen alle administraties op volgorde van binnenkomst.
Wordt mijn aangifte ingediend voor 1 mei?
Als je jouw administratie uiterlijk 1 februari compleet hebt ingeleverd streven wij ernaar om jouw aangifte inkomstenbelasting in te dienen voor 1 mei.
Het lukt mij niet om voor 1 februari mijn administratie compleet aan te leveren. Wat nu?
No worries! Als je later bent met het indienen van je administratie kunnen we niet garanderen dat we de deadline van 1 mei halen. In dat geval vragen we uitstel voor je aan. Houd er wel rekening mee dat de Belastingdienst belastingrente in rekening kan brengen als jouw aangifte inkomstenbelasting op of na 1 mei wordt ingediend.
Wat is belastingrente?
Als je na 1 juli een aanslag krijgt van de Belastingdienst wordt er rente over het te betalen bedrag in rekening gebracht. Deze rente betaal je omdat jij langere tijd over het geld hebt kunnen beschikken en de Belastingdienst niet. Om dit te compenseren wordt er belastingrente in rekening gebracht.
Wat we voor je kunnen doen is een voorlopige aanslag aanvragen. In dat geval betaal je alvast jouw inkomstenbelasting (en bijdrage ZVW) op basis van een schatting van jouw winst. Het bedrag dat je betaalt wordt uiteindelijk verrekend met de werkelijk verschuldigde belasting. Op deze manier betaal je minder of geen belastingrente.
Vragen jullie uitstel voor mij aan?
Net als ieder ander administratiekantoor vraagt Kees de Boekhouder uitstel aan voor alle klanten. Heb je aan het begin van het jaar andere prioriteiten, dan kun je dus ook later in het jaar jouw administratie nog inleveren.
Doen jullie de aangifte van mijn partner?
Dat kan zeker! Hiervoor hebben we eerst zijn of haar gegevens nodig, die kun je invoeren bij je persoonlijke gegevens in je online account. Lever vervolgens de documenten van jouw fiscaal partner aan. Je kunt hiervoor de vragenlijst onder ‘Deadlines’ gebruiken als checklist. De relevante documenten kun je uploaden onder vraag zes.
De kosten hiervoor vallen alleen niet in het standaard Kees de Boekhouder Pakket. Voor het verzorgen van de aangifte van jouw partner rekenen we 120 euro inclusief btw. Je ontvangt hiervoor een losse factuur.
Vragen jullie ook uitstel aan voor mijn partner?
Als wij de aangifte van jouw partner verzorgen, vragen wij voor hem of haar ook uitstel aan. Hiervoor is het extra belangrijk dat de gegevens van jouw partner bij ons bekend zijn. Dat kun je regelen bij je persoonlijke gegevens in je online account.