Kees de Boekhouder op bezoek bij de Belastingdienst over “Influencers”

Het is een stroming frisse nieuwe entrepeneurs die van hun lifestyle hun product hebben gemaakt: Influencers, de cool cats van de social media.

Als influencer lopen zakelijk en privé behoorlijk door elkaar, juist doordat je zelf je product bent. Dit maakt het lastig voor de belastingdienst, want er moet juist aangetoond kunnen worden of de kosten die je opgeeft wel puur zakelijk zijn. Maar goed, hoe leg je uit dat jouw ik-werd-echt-(maar echt!)-zo-wakker look, toch stiekem deels te danken is aan je maison nouvelle niemendalletje en YSL make-up?

Vanuit onze ervaring met niet alleen influencers, maar ook gamers en youtubers, zijn wij het gesprek aangegaan met de Belastingdienst om uitleg te geven hoe deze entrepeneurs inkomsten genereren, hier hard voor werken en wanneer ze privé lijkende kosten toch zakelijk op kunnen geven.

Het doel was om wat meer inzicht te kunnen geven in en begrip te krijgen voor deze groep die niet helemaal lijkt te passen in een wet van ver vóór het internettijdperk. Het zou mooi zijn wanneer onze feedback wordt meegenomen als input naar meer heldere regelgeving.

De vriendelijke mensen van de belastingdienst waren welwillend en we bespraken de volgende case: als je Chanel tas echt en alleen maar voor je Insta followers is, en je ‘m niet gebruikt voor je dagelijkse stroll through the park, dan kunnen we ‘m binnen de fiscale regels opgeven als investering.