Kosten zzp’er worden: alles op een rijtje

23 juli 2025 - leestijd: 5 minuten

Wanneer je overweegt om zelfstandig ondernemer te worden, kan er veel op je af komen! Misschien zie je al helemaal voor je hoe je je eigen pad volgt, je passie najaagt en je eigen werktijden bepaalt. Maar voordat je die sprong waagt, wil je natuurlijk wel weten: wat kost het eigenlijk om zzp’er te worden? En dan bedoelen we niet alleen de inschrijfkosten: bij zelfstandig ondernemen komen ook andere kosten kijken.

In dit artikel geven we je een helder overzicht van zowel de eenmalige opstartkosten als de terugkerende maandelijkse kosten. Zo weet je precies waar je aan toe bent. Is jouw enthousiasme om te starten met ondernemen na het lezen van dit artikel niet te stoppen? Kees de Boekhouder kan je als startende zzp’er ondersteunen bij je financiële administratie.

Eenmalige opstartkosten voor zzp’ers

Wanneer je de knoop doorhakt en zzp’er wordt, krijg je te maken met een aantal eenmalige kosten. Hier een overzicht:

  • Inschrijfkosten KVK: Dit is een verplichte stap en een van de eerste kostenposten. Het actuele tarief voor inschrijving bij de Kamer van Koophandel bedraagt €82,25 (2025).
  • Aanschaf bedrijfsmiddelen: Afhankelijk van je branche heb je waarschijnlijk nieuwe spullen nodig. Denk aan een goede laptop, een zakelijke telefoon, een ergonomisch bureau, of specifieke gereedschappen of software. De kosten hiervoor zijn sterk afhankelijk van wat je nodig hebt. Tip: je kunt ook privé spullen inbrengen in je eenmanszaak!
  • Ontwikkeling van een huisstijl en website: Wil je professioneel voor de dag komen? Dan investeer je mogelijk in een logo, visitekaartjes, een professionele website en een domeinnaam. Dit zijn belangrijke investeringen voor je zichtbaarheid en geloofwaardigheid.

De indicatie van deze kosten varieert sterk. Voor een simpele website en huisstijl kun je denken aan een paar honderd euro, terwijl uitgebreide bedrijfsmiddelen duizenden euro’s kunnen kosten.

Terugkerende maandelijkse kosten voor zzp’ers

Naast de eenmalige opstartkosten zijn er ook terugkerende kosten waar je rekening mee moet houden. Deze zijn vaak maandelijks of jaarlijks:

    • Zakelijke bankrekening: Het is essentieel om je privé- en zakelijke financiën te scheiden. Een zakelijke bankrekening helpt je daarbij. De kosten hiervoor liggen meestal tussen de €5 en €15 per maand. Overigens is deze niet verplicht, maar wel zeer aan te raden!
    • Boekhoudsoftware of -dienst: Je administratie moet op orde zijn. Je kunt kiezen om zelf je boekhouding te doen doen met boekhoudsoftware (vanaf zo’n €10-€30 per maand) of je kunt dit uitbesteden aan een boekhouder (zie de volgende sectie voor kosten).
    • Verzekeringen: Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor je verzekeringen. Denk aan een aansprakelijkheidsverzekering (zeker aan te raden!) en eventueel een arbeidsongeschiktheidsverzekering. De premies variëren sterk, maar een aansprakelijkheidsverzekering kan al vanaf €10-€20 per maand. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is een grotere post en kan enkele tientallen tot honderden euro’s per maand kosten.
    • Pensioenopbouw: Als zzp’er bouw je geen pensioen op via een werkgever. Het is dus cruciaal om hier zelf mee te beginnen. De maandelijkse inleg hiervoor bepaal je zelf en is sterk afhankelijk van je doelen. Het is verstandig om een deel van je inkomen te beleggen in een pensioenfonds, al kiezen sommigen er ook voor om zelf te beleggen. Het concept jaarruimte is hierbij ook goed om te onderzoeken; gebruik maken van de jaarruimteregeling kan je namelijk veel belastingvoordeel opleveren.
    • Marketingkosten: Om klanten te vinden en te behouden, maak je waarschijnlijk kosten voor online advertenties, netwerkbijeenkomsten of andere promotionele activiteiten. Deze kosten zijn variabel.
    • Huisvestingskosten: De huur van je kantoorpand of flexwerkplek. Of de hypotheekkosten van het aangeschafte bedrijfspand.
    • Kantoorkosten: Vergeet de vaste lasten die bij het hebben van een kantoor komen kijken niet! Denk hierbij bijvoorbeeld aan gas/water/licht, internet en onderhoud.
    • Reiskosten: Voor bepaalde opdrachten zul je wellicht moeten reizen en gebruik maken van het OV of een eigen vervoersmiddel.

Een overzicht in tabelvorm van de maandelijkse kosten:

Kostenpost

Gemiddelde maandelijkse kosten

Opmerkingen

Zakelijke bankrekening

€5 – €15

Essentieel voor gescheiden administratie

Boekhoudsoftware/dienst

€10 – €150+

Afhankelijk van zelf doen of uitbesteden

Verzekeringen

Vanaf €10

Afhankelijk van type en dekking

Pensioenopbouw

Variabel

Je eigen keuze voor je toekomst

Marketingkosten

Variabel

Afhankelijk van je promotieactiviteiten

Huisvestingskosten

Variabel

 

Kantoorkosten

Variabel

 

Reiskosten

Variabel

 

 

Verborgen kosten en financiële buffers

Naast de directe kosten zijn er ook minder zichtbare kosten waar startende zzp’ers vaak geen rekening mee houden. En het belang van financiële buffers is cruciaal:

  • Inkomstenbelasting: Als zzp’er betaal je inkomstenbelasting over je winst. Dit betaal je vaak achteraf, dus je moet hiervoor geld reserveren. Een veelvoorkomende valkuil!
  • Btw-afdracht: Ook de btw die je ontvangt van klanten, moet je afdragen aan de Belastingdienst. Zelfs als je facturen nog niet zijn betaald, moet je de btw al afdragen. Ook hiervoor is een buffer nodig.
  • Onvoorziene uitgaven: Apparatuur die onverwacht kapot gaat, juridisch advies dat je plotseling nodig hebt, of een periode met minder opdrachten; onvoorziene uitgaven kunnen altijd voorkomen.

Tip: reserveer een deel van je inkomsten voor belastingen en buffers. Dit soort zaken hoeven geen stress te geven als je administratie op orde is en je voldoende inzicht hebt in cashflow.

Samenvattend

Zzp’er worden brengt kosten met zich mee, zowel eenmalig als terugkerend. Een goede voorbereiding en inzicht in deze kosten zijn essentieel voor een succesvolle start van je onderneming.

Wil jij vanaf dag één je administratie slim geregeld hebben, inzicht in je kosten en zeker weten dat je geen belastingvoordeel misloopt? Plan een gratis kennismaking met Kees de Boekhouder. We helpen je graag op weg, zodat jij je kunt focussen op waar je goed in bent: ondernemen!

FAQ

Wat kost het om zzp'er te worden?

De kosten om zzp’er te worden beginnen met de KvK-inschrijving van €82,25 (2025). Daarnaast zijn er variabele eenmalige kosten (bijv. voor bedrijfsmiddelen, website) en terugkerende maandelijkse kosten (bijv. boekhouding, verzekeringen).

Maandelijkse kosten kunnen onder andere bestaan uit een zakelijke bankrekening, boekhoudsoftware of -dienst, verzekeringen, pensioenopbouw en marketingkosten. De totale hoogte is afhankelijk van je specifieke situatie.

Veel zakelijke kosten die je maakt om zzp’er te worden en je bedrijf te runnen, zijn aftrekbaar. Denk aan bedrijfsmiddelen, kantoorkosten, marketingkosten en kosten voor je boekhouder.

Het is verstandig om een deel van je inkomsten te reserveren voor belastingen (inkomstenbelasting, btw-afdracht) en een financiële buffer voor onvoorziene uitgaven.

Meer weten?

We leggen het je graag uit!

Plan een vrijblijvend, digitaal kennismakingsgesprek met ons in.

Nog meer nieuws