
Nieuwe regels Mediawet voor online content creators
Verdien jij geld met het creëren van content op social media? Dan kan het zijn dat je per 1 juli onder de Mediawet valt. Dit betekent dat je te maken krijgt met nieuwe verplichtingen en regels rondom sponsoring en het maken van reclame. Of dit op jou van toepassing is én wat je in dat geval moet doen lees je in deze blog.
Voorwaarden
De Mediawet is relevant voor jou als je aan alle onderstaande voorwaarden voldoet:
- Je hebt meer dan 500.000 volgers of abonnees op YouTube, TikTok of Instagram.
- Je bent ingeschreven als ondernemer bij de KvK.
- Je plaatst regelmatig video’s (tenminste 24 video’s in 12 maanden tijd).
- Je verdient geld met het creëren van content.
Voldoe je niet aan alle hierboven genoemde voorwaarden? Dan is de Mediawet op dit moment nog niet op jou van toepassing. Wel zal de drempel geleidelijk aan worden verlaagd, waardoor steeds meer content creators onder toezicht komen te staan.
Ook als je niet onder de Mediawet valt zijn er regels waaraan je je moet houden. Zodra er sprake is van reclame in de content die je online zet moet je hier namelijk altijd transparant over zijn. Reclamebranchevereniging DDMA heeft deze website in het leven geroepen waarop je alle regels kunt nalezen.
Wat houdt de Mediawet in?
In de Mediawet staat dat je helder moet zijn over reclame, sponsoring en product placement. Je moet het dus duidelijk kenbaar maken als hier in jouw video’s sprake van is. Sluikreclame is verboden en ook mag je niet aansporen tot het kopen of huren van diensten of producten.
Daarnaast moet je rekening houden met minderjarigen en altijd kenbaar maken wie je bent. Een andere regel die per 1 juli ingaat is dat jouw content voor 30% moet bestaan uit Europese producties.

Gevolgen van de Mediawet
Als je met jouw producties onder de Mediawet valt, zijn er een aantal dingen die je moet regelen:
- Meld je uiterlijk 15 juli 2022 aan bij het Commissariaat voor de Media.
- Sluit je aan bij de Stichting Reclame Code.
- Meld je bij het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media .
- Geef op jouw kanaal aan dat je onder toezicht staat van het Commissariaat voor de Media.
- Bewaar al jouw content minstens 2 weken.
- Heb je 2 of meer medewerkers? Stel dan een redactiestatuut op.
Een hoop nieuwe regels dus en daarmee kans dat je even flink aan de bak moet! Let erop dat de overheid (hoge) boetes kan opleggen als je je niet aan de Mediawet houdt.