Profiles: De Utrechtse Boekenbar – liefde voor boeken en de stad Utrecht
Elke paar weken brengen wij een van onze profiles in beeld met inspirerende ondernemers en kunstenaars. Deze week: De Utrechtse Boekenbar.
Aan de rand van de binnenstad van Utrecht is sinds 2017 De Utrechtse Boekenbar te vinden. Een boekwinkel met een frisse uitstraling waarin je naast boeken ook om een professioneel gezet bakkie koffie kunt vragen. Tim van den Hoed (30), eigenaar van de Boekenbar, is er zelf vijf dagen per week te vinden en is nog altijd zoekende naar de balans tussen gezelligheid en een solide omzet.
Steeds vaker worden er ook evenementen gehouden in de werfkelder onder de winkel, waar zeker niet de minste namen hun gezicht laten zien: “Pepijn Lanen is hier nu twee keer geweest en dat vind ik echt vet, omdat ik zelf wel een beetje fan van hem ben.”
Welke 3 boeken zou iedereen minimaal gelezen moeten hebben volgens jou?
Haha, zo’n interview?!
Even kijken wat je smaak is!
Ik vind dit zo lastig, want ik ga altijd in gesprek met mensen die een boek bij ons zoeken. Iedereen houdt natuurlijk van verschillende genres. Maar als ik zou moeten kiezen; American Psycho van Bret Easton Ellis, die moet je wel gelezen hebben. Ik vind dat je sowieso iets van Gerard Reve gelezen moeten hebben. Ik houd van boeken waar veel humor in zit, met name gitzwarte humor. Reve is super grof, ironisch, cynisch en het is één van de drie grote schrijvers van Nederland natuurlijk. Daarnaast heb ik afgelopen jaar een schrijver ontdekt die mij echt heeft gegrepen: Otessa Moshfegh. Haar boeken kan ik iedereen aanraden.
Ik koop wel eens een boek, waarna het na een middag bladeren voor onbepaalde tijd in de kast belandt. Is dit herkenbaar gedrag?
Wanneer ik een boek koop lees ik het meestal wel uit. Het is tegenwoordig wel zo dat wanneer ik een boek aan het lezen ben dat me op een of andere manier niet bevalt, dat ik dan wel stop. Nu ik door heb dat er zoveel te lezen valt, vind ik het zonde om een boek uit te lezen waar ik niet helemaal lekker in zit.
Je vertelde eens in een interview dat je een boek juist op het uiterlijk moet beoordelen. Waar moet een goede cover aan voldoen?
Het is een heel clichématig antwoord natuurlijk, maar het moet je pakken, het moet iets met je doen. Het is natuurlijk ook gewoon een grapje, iedereen zegt altijd: don’t judge a book by it’s cover, maar in de winkel liggen bijna alle boeken frontaal gepresenteerd zodat je de kaft wel ziet. Het totaalproduct van een boek vind ik heel belangrijk; de inhoud, hoe het is gedrukt, het papier, daarom wilde ik een fysieke boekwinkel.
Je hebt best wat boeken over fotografie en kunst in het assortiment. Is Utrecht een creatieve stad?
Jazeker. Steeds meer ook. We hebben hier in de kelder een expositieruimte en er komen regelmatig Utrechters naar ons toe met het idee om hun werk te exposeren. Ik denk dat de creatieve scene in Utrecht wel echt aan het groeien is. De HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) zorgt natuurlijk ook voor de nodige nieuwe aanwas.
Via een crowdfunding actie heb je meer dan een halve ton opgehaald om de boekenbar op te zetten. Dat lijkt me spannend. Ben je altijd zo ondernemend geweest?
Hiervoor heb ik gewoon een kantoorbaan gehad bij Bol.com. Daar heb ik wel wat geleerd qua commercieel denken, maar al vrij snel wist ik dat het niets voor mij was.
Ik heb ook best lang getwijfeld om dit op te zetten – van het eerste idee tot het besluit het echt te doen, daar heeft wel twee jaar tussen gezeten. Het risico hield me in eerste instantie tegen.
Je bent nu bijna twee jaar bezig. Hoe gaat het?
In het begin vond ik het soms moeilijk om met de rustigere dagen om te gaan. Ik miste nog vertrouwen en wist ook niet goed hoe het ondernemerschap werkte. Na een hele slechte dag kon ik dan meteen denken, het werkt niet. Nu is dat gelukkig anders. Het draait allemaal prima en ik heb meer vertrouwen. Nu heb ik er ook echt plezier in en is het ook wel wat ik ervan had verwacht. Maar dat had dus wel flink wat tijd nodig. We organiseren tegenwoordig ook steeds meer evenementen. Zo hebben we aardig wat leesclubs nu. Dan lezen we met een groep van twintig personen één boek en dan gaan we het erover hebben. Dat is wel heel leuk.
Je bent bij De Wereld Draait Door meerdere keren op tv geweest om over boeken te praten. Heeft dat je op zakelijk gebied nog iets gebracht?
Ja, in die zin dat ik het idee heb dat uitgeverijen mij iets serieuzer zijn gaan nemen sindsdien. Voor de naamsbekendheid heeft het ook wel wat gedaan. Maar ik vind het moeilijk om te zeggen of het ook echt iets met de winkel heeft gedaan. Er was wel groei, maar met een nieuwe winkel is het sowieso wel logisch om groei te zien.
Wat betekent succes voor jou?
Ik ben tevreden wanneer ik een bedrijf heb dat zo goed draait dat ik vrij kan nemen en thuis kan zitten, haha! Nee, maar ik krijg veel energie wanneer het hier druk is. Dat is een balans die ik nog steeds zoek: wil ik nu dat het hier de hele dag druk is, of wil ik een goede omzet? Dat zijn twee verschillende dingen. Wanneer het hier de hele dag druk is met koffiedrinkers en ik verkoop geen één boek, dan is de omzet best wel laag. Maar dan heb ik wel een gezellige dag gehad. En soms komt niemand koffie drinken, maar halen veel mensen wel een boek af, dan heb ik een topomzet alleen geen gezelligheid. Voor mij is het ultieme succes wanneer de gezelligheid en omzet in balans is.
Website: deutrechtseboekenbar.nl
Instagram: deutrechtseboekenbar
Tekst geschreven door: Sidney Steinmann