Boy Hulsteijn – “Ik vind het fijn om voor bedrijven te werken die de wereld beter maken”

Boy Hulsteijn – “Ik vind het fijn om voor bedrijven te werken die de wereld beter maken”

Geschreven door: Sidney Steinmann
Boy Hulsteijn is het schoolvoorbeeld van het feit dat school niet allesbepalend hoeft te zijn voor je verdere loopbaan. Zonder een relevante opleiding of werkervaring ging hij aan de slag als stagiair Copywriting bij een klein influencerbureau.

Zeven jaar later puilt zijn CV uit met schrijfklussen voor opdrachtgevers als Stedelijk Museum Amsterdam, HEMA, Fastned en Zalando. “Als je een beetje een portfolio kan opbouwen, ben je zo goed als je portfolio. Dan maakt je opleiding helemaal niet meer uit.”

Heb je wel eens een writer’s block?

“Ik ben erachter gekomen dat je gewoon moet beginnen met schrijven. Ook al heb je niet de beste ideeën, knal ze op papier. Zo is het in ieder geval uit je systeem. Er komt altijd wel iets interessants bovendrijven waar je op door kunt bouwen. Ik heb erop leren vertrouwen dat het altijd wel goed komt. En dat is heel fijn.”

Wanneer besefte je dat je het leuk vindt om te schrijven?

“Een vriend van mij is designer en runde een blog. Hij wist dat ik goed was in Engels en vroeg of ik het leuk zou vinden om content te leveren. Ik merkte dat ik het schrijven, in combinatie met het nadenken over beeld en design, heel leuk vond om te doen. Ik had geen idee van het bestaan van copywriting als betaalde baan. Volgens mij googlede ik iets van ‘writing for the internet’ en toen kwam ik de term copywriting tegen. Ik dacht: “Yes, dat ga ik doen!”

En lukte dat ook meteen?

“Ik heb wat dat betreft wel een atypische route genomen. Meestal ga je eerst ervaring opdoen bij een bedrijf en daarna freelancen. Met mijn studie Eventmanagement had ik geen relevante opleiding en eigenlijk ook geen relevante werkervaring. Het was daarmee heel lastig om ergens aangenomen te worden. Toen heb ik een onbetaalde stage van drie maanden gedaan bij een klein influencerbureau. Ik kreeg veel vrijheid en herschreef alle copy op de website, maakte nieuwsbrieven,’organiseerde workshops: dat soort dingen. Aan het eind van de stage hield ik er drie opdrachtjes aan over. Ik heb me ingeschreven bij de KvK, nam een bijbaantje en ben gewoon begonnen. Dat is nu 7 jaar geleden. Het was niet de makkelijkste route, maar het is helemaal goed gekomen.”

Werk van Boy voor Fastned

Je vertelt dat je zonder ervaring bent begonnen. Had dat invloed op het ondernemersaspect van freelancen voor jou?

“Ik heb sowieso jarenlang structureel te weinig gevraagd voor mijn werkzaamheden. Een grote les die ik leerde was dat wanneer een klus nooit afketst op basis van je tarief je structureel te weinig vraagt. Dat gebeurde bij mij dus nooit, haha. Zodoende ben ik mijn tarief geleidelijk gaan pushen tot een klus wél afketste op basis van mijn tarief. En dat was dus niet erg, want dat betekende dat ik eindelijk aan ‘de bovenkant’ zat van wat ik waard ben.”

Wat voor soort teksten schrijf je het liefst?

“Ik doe brand copy en reclameteksten. Dan moet je voornamelijk denken aan short copy (korte, bondige teksten, red.). Bij het werk voor de reclamewereld gaat het vaak om een concept voor een campagne of een script voor een animatie of video. Soms zit ik een dag te werken aan één zin: een slogan of een pay-off. Het leukste hieraan is dat ik echt mee kan denken over een product of dienst. Ik help de opdrachtgever uitzoomen en zo een nieuwe invalshoek te vinden.”

Je hebt veel internationale opdrachtgevers op je website staan. Is er voor jou een verschil tussen het schrijven van Nederlandse en Engelse teksten?

“Ik heb twee jaar in Berlijn gewoond. Daar heb ik met veel internationale opdrachtgevers mogen samenwerken. Maar de Nederlandse markt is ook behoorlijk gewend aan het Engels. Vaak is er zowel Nederlandse als Engelse copy nodig. Ik denk dat mijn opdrachten fiftyfifty in Nederlands en Engels verdeeld zijn. Het grote verschil is dat teksten in het Engels sexier klinken dan in het Nederlands. Daarnaast vind ik Engelse teksten vaak mooier samenvallen met het design, omdat het een compactere taal is.”

Boy at work

Schrijf je uitsluitend in opdracht of vind je het ook leuk om creatief te schrijven voor jezelf?
“Eigenlijk doe ik dat laatste niet. Ik schrijf zo nu en dan wel flarden van privédingetjes op. Maar dat is meer therapeutisch. Muziek is een belangrijke uitlaatklep. Ik vind het heerlijk om playlists te maken. Dat deed ik eerst alleen voor vrienden en familie tot ik een startup genaamd Kollekt.fm tegenkwam. Zij maken playlists voor commerciële ruimtes. Ik nam contact met ze op en dat klikte zo goed dat ze vroegen of ik curator wilde worden. Nu maak ik elke twee maanden een playlist voor Mr. Marvis. Daar beleef ik dus zowel privé als professioneel plezier aan.”

Waar ben je het meest trots op?
“Ik heb vorig jaar de tone of voice voor Fastned mogen maken. Fastned is een onderneming in oplaadpalen voor elektrische auto’s. Ze zijn megahard aan het groeien in Europa. Ik vind het fijn om voor bedrijven te werken die de wereld beter maken.”

Tot slot, hoe zorg jij als freelancer dat je verzekerd bent van je volgende klus?
“Tegenwoordig komt het werk vanzelf mijn kant op. Aanvankelijk kwam het via vrienden en kennissen, maar nu steeds meer via mijn professionele netwerk. Denk aan bureaus waar ik al langere tijd mee samenwerk of via opdrachtgevers die mij hebben doorverwezen, maar ook via LinkedIn. Ik denk dat het een combinatie is van je kwaliteiten en de gunfactor. Mensen moeten het ook leuk vinden om met jou samen te werken.”

Website: avecboy.com

Fotografie: Nol Cobben

Vragen?

Heb je vragen over onze dienst of product?

Je kunt ons op meerdere manieren bereiken.