FAQ

Omzetting onderneming naar bv

  1. Wanneer is het gunstig om over te stappen van een eenmanszaak of vof naar een bv?
    Er zijn diverse redenen om de overstap naar een bv te maken. De voornaamste is wanneer je als onderneming verwacht meer dan €100.000 winst te maken per jaar. In dat geval kan het fiscaal voordeliger zijn om je onderneming om te zetten. In onze blog beschrijven we uitgebreid wanneer het daadwerkelijk gunstiger kan zijn om de overstap te maken en wat de voordelen hiervan zijn.

    +

  2. Hoe kan ik mijn onderneming omzetten naar een bv?
    Er zijn meerdere manieren waarop jouw onderneming kan worden omgezet naar een bv. In de meeste gevallen wordt gekozen voor een zogenoemde ‘geruisloze omzetting’. Dit betekent dat de eenmanszaak zonder belastingheffing kan worden omgezet naar een bv. Bijkomend voordeel van deze wijze van omzetting is dat door de Belastingdienst een terugwerkende kracht vanaf 1 januari kan worden verleend, waardoor de onderneming fiscaal gezien het gehele jaar in de vorm van een bv wordt gedreven.

    Naast een geruisloze omzetting zijn er een aantal alternatieve manieren waarop jouw onderneming kan worden omgezet naar een bv. Welke wijze voor jou het beste is, is afhankelijk van je situatie en bespreken wij graag persoonlijk met jou.

    +

  3. Wat zijn de kosten voor het omzetten van mijn onderneming naar een bv?
    Bij een geruisloze omzetting rekenen wij een eenmalig bedrag vanaf €2.000 voor het begeleiden van de omzetting naar een bv. Bij het stoppen van jouw onderneming kan namelijk belasting over de zogenoemde stakingswinst zijn verschuldigd. Om dit te voorkomen heeft het een grote voorkeur om vooraf met de Belastingdienst af te stemmen dat de geruisloze omzetting van toepassing is. Hierdoor zal de omzetting niet tot belastingheffing leiden en zal de bv met terugwerkende kracht vanaf 1 januari als bv worden gezien, wat inhoudt dat je het gehele jaar de voordelen van de bv hebt. Deze afstemming met de Belastingdienst kunnen wij namens jou verzorgen.

    Zodra de (geruisloze) omzetting door de Belastingdienst is goedgekeurd kan de bv door een notaris worden opgericht en de onderneming worden ingebracht in deze bv. Houd er rekening mee dat de kosten voor de notaris niet zijn inbegrepen in onze kosten voor het begeleiden van de omzetting.

    +

  4. Hoe lang duurt het proces voor de omzetting naar een bv?
    Het proces van de omzetting naar een bv bestaat uit diverse stappen. Allereerst dient de intentieverklaring voor 1 oktober naar de Belastingdienst te worden verzonden. Hiermee wordt de terugwerkende kracht naar 1 januari veilig gesteld. Vervolgens kunnen wij, zodra jouw aangifte inkomstenbelasting over het voorgaande jaar is afgerond, ook het daadwerkelijke verzoek naar de Belastingdienst versturen. Hierin lichten we toe dat de omzetting zonder belastingheffing plaats kan vinden.

    Houd er rekening mee dat er enige tijd (circa acht weken) overheen kan gaan voordat de Belastingdienst op dit verzoek reageert. Zodra de omzetting zonder belastingheffing door de Belastingdienst is goedgekeurd, kun je een afspraak maken bij de notaris. In totaal zal het proces enkele maanden in beslag nemen. Door de terugwerkende kracht naar 1 januari wordt jouw onderneming fiscaal gezien het gehele jaar als bv gedreven. Overigens moet een geruisloze omzetting uiterlijk binnen vijftien maanden zijn afgerond. Bij een geruisloze omzetting met terugwerkende kracht naar 1 januari 2024 betekent dit dat de onderneming uiterlijk 31 maart 2025 door de notaris moet zijn ingebracht in de bv.

    +

  5. Moet ik zelf een notaris benaderen voor het uitvoeren van de omzetting?
    Ja, wij vragen jou een notaris naar keuze te benaderen voor het oprichten van de bv en het inbrengen van jouw eenmanszaak in deze bv. Uiteraard kijken wij graag mee met de diverse documenten die de notaris in het kader van de omzetting zal opstellen en schakelen we indien nodig met de notaris.

    +

  6. Is een enkele bv voldoende of dien ik ook een holding op te zetten?
    Een holdingstructuur kan onder meer voordelen bieden als de risico’s van jouw onderneming aanzienlijk zijn of als de wens bestaat om in de toekomst de onderneming te verkopen of investeerders toe te laten treden. Een belangrijk nadeel is dat bij een holdingstructuur ten minste twee bv’s worden opgericht en de opstart- en jaarlijkse kosten hierdoor aanzienlijk hoger zullen zijn. Graag bespreken wij met jou of een holdingstructuur in jouw situatie voordelen biedt.

    +

  7. Ik ben momenteel klant bij Kees de Boekhouder. Kan ik mijn administratie tijdens het proces van de omzetting bij Kees de Boekhouder blijven doen?
    Tot aan het moment dat de bv daadwerkelijk door de notaris is opgericht, zal Kees de Boekhouder jouw administratie verzorgen zoals je gewend bent. Zodra de omzetting is afgerond kan jouw administratie worden overgedragen aan Founders, het zusterbedrijf van Kees de Boekhouder. Aangezien Kees de Boekhouder en Founders veel samenwerken en met gelijksoortige systemen werken kan deze overgang vrij eenvoudig verlopen. Na de omzetting krijg je een boekhouder van Founders toegewezen die vanaf dat moment jouw boekhouding zal gaan verzorgen.

    +

  8. Zijn er zaken die na afronding van de omzetting moeten worden geregeld?
    Nadat de onderneming en alle bijbehorende bezittingen en schulden juridisch door de notaris zijn overgedragen aan de bv is het belangrijk dat je aan derde partijen doorgeeft dat jouw onderneming voortaan de vorm van een bv heeft. Zo moet bijvoorbeeld de tenaamstelling van de zakelijke rekening worden gewijzigd en aan partijen waarmee je samenwerkt worden vermeld dat de naam van de onderneming is gewijzigd en een nieuw KvK- en BTW-nummer worden gehanteerd.

    +

  9. Ik heb een voorlopige aanslag inkomstenbelasting ontvangen terwijl ik bezig ben met het omzetten van mijn onderneming naar een bv. Kan ik dit laten wijzigen?
    Omdat de Belastingdienst zich bij het opleggen van een voorlopige aanslag baseert op gegevens van voorgaande jaren, kan het zijn dat jij als ondernemer een voorlopige aanslag ontvangt voor een eenmanszaak, terwijl jij daarnaast bezig bent met het omzetten van de onderneming naar een bv. Aangezien de te betalen inkomstenbelasting mogelijk lager zal zijn kun je in dit geval jouw boekhouder vragen de voorlopige aanslag te laten verlagen vanwege het feit dat de onderneming wordt omgezet naar een bv.

    +

  10. Ik heb in het verleden een fiscale oudedagsreserve (FOR) gevormd in mijn onderneming. Kan de FOR ook worden omgezet naar de bv?
    Nee, een FOR mag helaas niet worden overgedragen aan de bv. Hierdoor wordt de hoogte van de FOR in beginsel tot jouw winst gerekend in het jaar van de omzetting. Eventueel kan ervoor worden gekozen om een lijfrenteverplichting bij de eigen bv aan te gaan, waardoor het vrijvallen van de FOR per saldo niet tot te betalen belasting leidt. We bespreken graag met jou of dit gewenst is.

    +