Bespaar tijd en geld met een motor op de zaak

Als ondernemer moet je jezelf, je goederen of je benodigde materialen af en toe kunnen verplaatsen. Het kan dus handig zijn om hier zelf een vervoersmiddel voor aan te schaffen. Naast de voor de hand liggende keuzes auto en fiets is er nog een optie: de motorfiets. Maar hoe zit dat met de belasting?

In principe kun je allerlei soorten vervoermiddelen op de zaak zetten: een auto, fiets, motorfiets, scooter, boot, step, you name it! Zo lang het vervoermiddel maar voldoet aan de eisen die de Belastingdienst stelt aan een investering: het gaat om een duurzaam bedrijfsmiddel, je doet er dus een aantal jaren mee, en de aanschafwaarde is minimaal 450 euro (exclusief btw).

Houd er allereerst rekening mee dat er slechts twee momenten zijn dat je de motorfiets op de zaak mag zetten:
1. Bij het starten van de onderneming;
2. Wanneer je de motorfiets daadwerkelijk aanschaft.

Je moet de motor wel echt voor minimaal 10% zakelijk gebruiken, anders is het geen bedrijfsmiddel. Dat toon je aan door middel van een kilometerregistratie. Zorg er dus voor dat je een kilometerregistratie bijhoudt!

Als de motor eenmaal op de zaak staat, dan mag je alle kosten die hiermee samenhangen als zakelijk beschouwen en dus toevoegen aan je administratie. Denk daarbij aan de benzinekosten, onderhoud- en reparatie kosten, wegenbelasting, verzekering, motorkleding, helm, laarzen, tassen en andere accessoires. De btw op deze kosten is aftrekbaar, maar alleen voor het zakelijke gedeelte. Ook de btw op de aanschaf is deels aftrekbaar.

Vooraf schat je in voor welk percentage je de motor zakelijk zal gebruiken. Maak een voorzichtige inschatting, anders vraag je ten onrechte meer btw terug dan waar je eigenlijk recht op hebt. Dan kan dat later (als er is uitgerekend wat het werkelijke percentage voor het zakelijke gebruik is geweest) naar boven of naar beneden worden bijgesteld.

Bijtelling en kilometerregistratie

Verder wijkt de regelgeving niet zo heel veel af van een auto of een fiets op de zaak: als je het vervoermiddel ook voor privédoeleinden gebruikt, moet je een bijtelling betalen. In tegenstelling tot bij de auto op de zaak, heb je nu niet te maken met een verrekening op basis van de catalogusprijs. De bijtelling van een motor is namelijk gebaseerd op de werkelijke kosten voor privégebruik.

Op basis van de kilometerregistratie wordt berekend wat het percentage is voor het zakelijke gebruik. Om dat te doen heb je ook de begin- en eindstand van de kilometers nodig. Zorg er dus voor dat die ook op de kilometerregistratie staan! Als het percentage voor het zakelijke gebruik eenmaal berekend is, dan wordt dat vervolgens toegepast op de kosten van de motorfiets. Dus stel dat je de motorfiets voor 25% zakelijk rijdt en de totale kosten voor de motorfiets zijn 100 euro, dan vindt er een correctie plaats van 75 euro voor het privégebruik. Het zakelijk percentage wordt ook toegepast op de btw die je mag terugvragen. Je boekhouder kan dit voor je berekenen en dit voor je toepassen in je administratie.

Misschien ten overvloede, maar net zoals alle andere bedrijfsmiddelen op de zaak, wordt er afgeschreven op de investering. De motorfiets wordt dus ieder jaar iets minder waard. Ook de afschrijvingskosten moeten worden berekend en meegenomen worden in de winst- en verliesrekening.

Hét grote voordeel van een motorfiets op de zaak ten opzichte van een auto op de zaak: Het aanschafbedrag van de motorfiets mag je, in tegenstelling tot een auto, wel meetellen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek! Koop je nou een elektrische motor, dan kom je mogelijk in aanmerking voor nog een extra aftrekpost, namelijk de MIA of de Vamil.

Samenvattend: met een motorfiets kun je files ontwijken en ben je sneller op de plaats van bestemming, maar je ontwijkt er ook nog eens een hoop belasting mee.